Geloof, liederen en stokjes

Vanaf een plein kijk ik naar de poorten van de Longshan tempel. Iedereen loopt in en uit. Ik weet niet of ik zomaar naar binnen kan, maar besluit eens te gaan kijken. Eerst is er een plein waar nog versieringen voor het nieuwe jaar staan. Er staan aan weerskanten stellages met een soort lampion die erin hangt. Een rij van mensen staat ervoor te wachten. Om de beurt gaan ze onder de lampion staan en doen een gebedje. Later lees ik dat deze ceremonie ‘passing through the lanterns’ heet. In het nieuwe jaar gaan mensen bidden voor een gelukkig en vredig leven. Er hangen overal nog lampionnen in verschillende vormen.

Dan ga ik de tempel in door een ingang aan de zijkant. De tempel is niet één gebouw, maar verschillende delen. In het midden staat een gebouw waar de diensten gehouden worden, met daarvoor een plateau. Hierop staat een grote gouden ketel. Het is een soort suikerpot met een dakje erboven. Mensen lopen er naartoe met aangestoken stokjes, een soort wierook. Ze bidden en lopen weer verder naar andere delen van de tempel. Om het middelste gebouw is een soort van binnenplaats die omringd wordt door een gebouw met nisjes en ruimtes met beelden. De stokjes gaan de lucht in en dan volgen er een paar buigingen. Dit in verschillende richtingen. Al van jongs af aan wordt dit gedaan, zo ook door een jongetje van een jaar of vier die vrolijk met de stokjes aan komt lopen. Er staan er verschillende rokende potten waarin ze uiteindelijk verdwijnen. Door de vele mensen zie je overal rook omhoog kringelen en de geur van de rook blijft je na dit bezoek nog wel even bij. Er lijken ook een soort offers gemaakt te worden. Grote tafels zijn bedekt met bloemen en etenswaren. Een beetje raar dat je daar dan allemaal bordjes met pakken koekjes erop ziet liggen. Ook in de tempel lopen verschillende bewakers rond om alles in goede banen te leiden. Ik had bij een tempel iets heel anders verwacht. Veel strenger zoals in onze kerken misschien, maar het is één grote georganiseerde chaos.

Ineens halen een hele hoop mensen een boekje tevoorschijn. Het liederenboek voor de mis. De gong slaat af en toe een keer en er is getrommel te horen. Gelovigen in bruine jurken zitten in de tempel. Mensen in gewone kleding zitten op de stoeprand, op de grond op hun knieën of staan om de tempel heen. Er begint een luid gezang met een herhalend ritme. Mensen zingen hier nog luid mee. Sommigen hebben het liederenboek niet eens nodig. De rustige klanken die steeds weer terug komen werken voor mij heel ontspannend. Ik ga dan ook rustig ergens zitten en geniet van wat er om me heen gebeurd. Nog steeds gaan er mensen naar het ‘suikerpotje’ van de tempel om een gebedje te zeggen. We zijn hier duidelijk niet in een Nederlandse kerk. Er wordt nog steeds gepraat, toeristen knippen foto’s en af en toe gaat er een mobieltje af wat ook nog eens gewoon wordt opgenomen. De tempel is niet alleen een plaats om te bidden, maar ook om te socializen. Dan komt er een vrouw in mijn richting. Ze is zomaar broodjes uit aan het delen en ik krijg er ook een. Na zo’n drie kwartier gezang hou ik het voor gezien, maar de gelovigen gaan stug door. Dit bidden is niets voor mietjes. Niks geen pauze. Als je denkt dat een lied is afgelopen gaat het gewoon weer over in een nieuw lied. Adempauze schijnt niet te kunnen. Ik ben weer helemaal opgeladen, heb mijn hoofd leeg gemaakt en ben weer klaar om nieuwe indrukken te ontvangen.

One thought on “Geloof, liederen en stokjes

  1. Ha Dre,

    Leuk je verslagen te lezen en je foto’s te zien. Fijn dat je reis goed gegaan is en je geen last hebt gehad van de bommelding. Vanaf nu krijg ik mailtjes wanneer jij een berichtje plaatst. Handig! Ik ga morgen op wintersport, heb er zin in!

    Veeeeeeeeeel plezier,
    Marianne

Geef een reactie

