Een klein beetje magie van Harry

De ontvangsthal van het powerhouse museum

Je kent het wel. Het weer in films weerspiegelt altijd de omstandigheden. Vandaag regende het. Dan de plannen maar weer omgooien en op naar het Powerhouse museum, waar op het moment de tentoonstelling over Harry Potter is. Het lijkt zowaar mijn lucky day want hoewel het uitverkocht is tot half 5 vanmiddag is er net een plekje vrijgekomen. Twee minuten later sta ik in de rij. Ja… het is net de Efteling hier. Eerst wachten tot je kaartje gescand mag worden. Dan wordt er een foto gemaakt, die aan het einde voor dik geld verkocht wordt. Daarna is er nog meer wachtrij.

Als ik eindelijk binnen ben zie ik de sorting hat, oftewel de sorteerhoed, uit de film voor me. Wat voor Harry de eerste kennismaking met Hogwarts, of Zwijnstein, was, is voor ons de eerste kennismaking met de expositie. De sorting hat bepaald in welk van de vier huizen op de tovenaarsschool je komt. Drie gelukkigen worden uit het publiek gehaald en krijgen de hoed op, die hen vervolgens netje in het huis plaatst waarvan ze zelf zeiden dat ze er het liefste in zouden zitten.

In een tweede kamer wordt een filmpje vertoond, of beter gezegd een aantal filmpjes. Er hangen schermen in de vorm van filmposters die allemaal delen van de film laten zien en toch ook samen één geheel vormen. Dan gaat er rechts een deur open. Eerst zie ik alleen maar stoom. Er komt een man uit tevoorschijn, geheel in stijl, die ons gebied om snel door te lopen want we willen natuurlijk niet te laat op de school aankomen. Langs de Hogwarts Express, de beroemde trein, lopen we in een groep de tentoonstelling binnen.

Er varen nog net geen bootjes a la Fata Morgana of Droomvlucht, maar voor de rest kom je in een magische wereld binnen die niet had misstaan in de Efteling of Disneyland. Aan de muren hangen bewegende portretten en de props uit de film staan tentoongesteld in hun natuurlijke omgeving. Zo kom je in een duistere wereld van de slechteriken, de klaslokalen, de grote ontvangsthal van het kasteel en zie je de kamer van Harry en Ron.

Ode aan de makers van alle kostuums en rekwisieten! Alles is tot in detail doorgevoerd. Een blik op een outfit en je zag meteen het karakter erin staan. Of het allemaal de echte spullen zijn vraag ik me af. De kleren van Hagrid waren wel degelijk in een reuzenmaat, maar de acteur is natuurlijk lang niet zo groot. Het maakte ook niet uit. Eventjes was ik op Hogwarts, waar kinderen zwerkbal konden oefenen, rookmachines en geluidseffecten voor de goede sfeer zorgden en waar we zowaar de schreeuwende planten uit de grond konden trekken. Toen kwam de cadeauwinkel, waar een ware Harry Potter fan al snel zijn dollars kwijt kon. Ik werd abrupt uit mijn droom getrokken.

2 thoughts on “Een klein beetje magie van Harry

Geef een reactie

