Shut up Bob!

Op de helft. Een hele week hard werken zit erop. Ik ben gebroken, kapot! Morgen mag ik uitslapen en begin ik pas om 11 uur. Wat een geschenk uit de hemel! Nog één week moet mijn leven even stilstaan. Het is werken, eten en slapen. Meer niet. Het werk op de Royal Easter Show is vrij vermoeiend. De afgelopen twee dagen was mijn Britse collegaatje Carly ook nog ziek, dus dat maakte het extra zwaar. Bovendien is het weer twee dagen geleden omgeslagen van 27 naar 19 graden en is het ’s avonds echt ontzettend koud.

Om 9 uur ’s ochtends beginnen Carly en ik met het aanvullen van de parfums en gratis tasjes van ons kraampje en maken we alles schoon en in orde. Meestal staan we dan lekker met zijn tweeën en komt één van onze bazen later op de ochtend om ons te helpen. Zij doen dan een microfoon om en proberen de klanten binnen te halen. Onze taak bestaat dan alleen uit het aanvullen van de schappen. Soms sta je dus ook gewoon niets te doen terwijl er een hele meute klanten staat te wachten. Vaak staan we aan het eind van de dag weer met zijn tweeën en dan is het het leukst. Dan runnen we zelf de show en mogen we dus ook zelf tasjes met goedkope nepparfums verkopen. Er draait dan een bandje dat het allemaal fijntjes, en herhaaldelijk, uitlegt: “Only 20 dollars. Don’t miss out on this one.” Carly en ik hebben de stem Bob genoemd en roepen dan ook regelmatig: “Shut up, Bob!”

De mensen die naar de Royal Easter Show komen zijn trouwens ook heel apart. De show wordt georganiseerd door de agrarische sector en hoewel het in Sydney is komt er dus veel volk van het platteland. Er zitten hele leuke plattelandskerels tussen, zoals de woodchoppers/houthakkers die achter ons in de arena werken. Er zijn de typische boeren zoals je ze in een film over de outback zou zetten, met een spijkerbroek met riem en een overhemd daarin gestopt, een cowboyhoed en zware klak-klak-schoenen. En dan zijn er al die andere mensen. Één ding wat me op valt is dat er ontzettend veel dikke mensen zijn. Dan voel ik me ineens heel dun, terwijl ik dat toch echt niet ben. Die mensen komen vervolgens ook nog eens in hun vrijetijdskloffie, wat varieert van een mannenmodel T-shirt tot een strakke legging met vetrollen die er overheen hangen. En dan de naveltruitjes. Is dat in Nederland ook mode deze zomer? Schijnt hier weer helemaal in te zijn. Ik zie echt weer een hele andere kant van Australië. Dit ben ik in Sydney dus nog niet tegengekomen, waar de mensen zo stijlvol zijn dat ik me sjofel voel, wat ik ook draag. Dat maakt me wel benieuwd naar wat ik verder nog tegen ga komen…

One thought on “Shut up Bob!

  1. Ha dre,

    Naveltruitjes.. ik hoop niet dat dat hier ook hip is deze zomer.
    Je verhaal doet me een beetje denken aan een tell-sell reclame. Moet jij dan steeds zo lief lachen en zeggen ‘ik heb hem zelf ook!’ ‘Fantastisch’? Werk ze nog!

    Slaap lekker uit,
    Marianne

Geef een reactie

