Laat de sneeuw maar komen!

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah. Dat is eruit. Ik kan niet geloven dat ik zojuist bijna 3 uur in een skiwinkel heb gestaan, midden in Sydney. Mijn gebreide muts was al af, maar ik dacht niet dat dat genoeg zou zijn om het seizoen door te komen. Op naar de skishop dus.

Ik had natuurlijk geen idee waar ik aan begon. Het ene moment denk je dat je in januari zou leren skiën, het andere moment sta je in Sydney je uitrusting te kopen. Hoewel ik niet meer de luxe had van een levende ski-catalogus/encyclopedie in de vorm van een vriend, had ik een andere leuke Oostenrijks-Australische jongen om me te adviseren. Ruim een uur heb ik skischoenen gepast. Het begon met kijken naar mijn voeten; de vorm, abnormale dingen of drukpunten etc. Ik had vrij perfecte Europese voeten. Geen rare dingen. Geen platte brede voeten zoals de Australiërs. Alleen een holte waar we rekening mee moesten houden, maar dat had meneer de verkoper zelf ook.

“Maakt het uit welke kleur of design?” “Nee, als het maar lekker zit.” Toen kwamen er een paar knalgele boots aan. Bijna lichtgevend! Eerst werd de binnenkant verwarmd en daarna kon ik ze passen. Er rinkelde een hoop gespen. Wat een werk om alleen al je schoenen aan te trekken! Ik heb drie paar aangehad en kwam uiteindelijk toch bij de knalgele uit. Ik ben nog geen Sydneysider geworden, want die zouden voor zwart en grijs kiezen. Ik ga dus de blits maken met mijn gele schoenen en oranje ski’s!

De rest van de tijd heb ik besteed aan het passen van broeken en jassen. Een vervelend maar noodzakelijk karwei. Beneden stond een meisje wat zich een beetje verveelde en me dus hielp met het vinden van koopjes. Zo ging ze dingen uit de voorraadkamer halen om me meerdere opties te geven. Dat is pas service!

Ettelijke honderden dollars lichter, ach ik voel het toch pas als ik mijn bankrekening zie, liep ik een zonnig Sydney in. Ski’s over mijn schouder en tassen in mijn hand. Dat leverde wel een aantal rare blikken op. Mensen begonnen ook spontaan tegen me te praten. Dit is dus serious shopping. Alles wat ik nu nog nodig heb… is een auto!

