Down underpaid

Na mijn dure aankoop vorige week, en een simpel optelsommetje, vond ik het nodig om toch te proberen nog een baantje te vinden. Ok, dit was ik toch al aan het doen, maar nu was ik op het punt waar ik zelfs een baantje als ‘walker’, oftewel ‘folders in brievenbussen-gooier’ wilde proberen.

Gisteren was er een introductie waar aardig wat mensen kwamen opdagen. Toen de baas naar binnen liep, donderde meteen het whiteboard naar beneden. Geen goede eerste indruk dus. Daarna kregen we herhaaldelijk te horen over de huisregels; geen folders dumpen, telefoon aan, geen folders dumpen, geen twee folders in één brievenbus, geen folders dumpen… enzovoorts.

Ik was al sceptisch over dit baantje voordat ik bij het bedrijf was, maar besloot het toch te gaan proberen. Je werd in dienst genomen als freelancer, dus moest ik gisteren eerst nog een business nummer aanvragen. Of dat goed is gegaan? Het zal blijken.

Vanmorgen moest ik om 8 uur op een station zijn. Je betaalt dan toch bijna 10 dollar voor zo’n retourtje. Daar aangekomen stond mijn supervisor met zijn auto klaar. Hij bracht me naar mijn wijk voor de dag.

Tja. Dan is het verstand op nul en lopen. En lopen. En lopen. Als ik nog harder zou lopen dan zou ik aan het joggen zijn. Gisteren was me verteld dat je 15km moest kunnen lopen en dat de gemiddelde loper er 5 a 6 uur over zou doen. 15km? Ik dacht dat ik wel twee wijken kon lopen op een dag.

Ik hoefde maar 75% van mijn route te doen omdat het de eerste dag was, maar daar deed ik op mijn supertempo al 4,5 uur over! Toen ik weer in de auto zat op weg naar het station begon mijn supervisor te lachen. Is dat wat ze je verteld hebben? Mijn snelste lopers doen er 5 a 6 uur over. De gemiddelde mens misschien 7 uur, en in het begin gaat het zeker niet sneller.

Dan is er nog de geweldige salarisstructuur. Voor 1 wijk krijg je 60 dollar (je betaalt je eigen treinkaartje) als je 1 folder mee krijgt! Voor elke extra folder krijg je 20 dollar er bovenop. “Tja…” zegt mijn supervisor, “Meestal krijgen mijn mensen één folder, of misschien twee. We krijgen maar heel af en toe drie of meer folders.” De mooie verhalen van 7 folders waren dus gebaseerd op een enorme uitzondering! In de advertentie stond dat je per dag 60 tot 200 dollar kon verdienen. Het ziet er naar uit dat ik per dag zo’n 50 dollar overhoud. Volgens mij huren ze freelancers in omdat het salaris anders lager dan de wet zou zijn. De 200 is zonder meer een mythe.

Ook ik behoor nu dus tot de uitgebuite backpackers, import-Australiërs en werkelozen. Ik weet niet waar ik mijn verstand gelaten heb, maar ik heb me toch maar weer opgegeven voor morgen. Volgens mij is mijn verstand na het lopen niet meer aan gegaan.

3 thoughts on “Down underpaid

Geef een reactie

