Tegenpolen

Wollongong, 2 juni: Vandaag check ik uit mijn naar hond ruikende hostel. Voor mijn laatste nacht ga ik naar het YHA Wollongong. De 2 hostels zijn een wereld van verschil. Ik heb de kamer voor mezelf en spreid meteen al mijn bezittingen uit over mijn kamer. Even herorganiseren…

Het is een nogal deprimerende dag met veel regen. In plaats van veel te gaan lopen ben ik dus begonnen met de plaatselijke bustour richting Shellharbour. We reden langs industrie en door dorpjes. Het uitzicht op meer Illawara was een gemengd grijs van wolken, rook en mist. Aangezien het helemaal niet druk was in de bus voorzag de buschauffeur me van commentaar over de regio. Gelukkig weet ik nu dus precies waar de nieuwe huizen worden gebouwd en dat je toch wel zo’n 6 ton neer moet leggen voor die huizen die ik zo mooi vind.

Eigenlijk wilde ik gaan wandelen bij het strand van Shellharbour, maar de regen tikt nog steeds op de ruiten van de bus. Als we bijna bij mijn alternatieve bestemming zijn blijft de bus wel heel lang voor een kruispunt staan. “Kauwgompje?” vraagt de buschauffeur. Beleefd sla ik zijn aanbod af. “Aaah, kom op. Dat is goed voor je.” Vooruit dan maar.

Dit is nou het centrum van het dorp. Ik had gedacht dat ik hier lekker een kopje thee kon drinken in een klein cafeetje tussen alle winkeltjes, maar Stockland blijkt een reusachtige shopping mall te zijn, alles overdekt. Een gezellig centrum is nergens te bekennen. Na toch wat te hebben rondgebazuind ga ik toch naar buiten om te wandelen. Na een lange, saaie, rechte weg, kom ik uit bij het strand van Warilla. Net als ik aankom begint het weer te regenen.

Ik ben niet de enige die de regen trotseert. Er zitten mensen te vissen, de lokale strandwachten trainen op het strand en er zijn families op de fiets of aan de wandel. De meeuwen horen het geritsel van mijn tasje en komen allemaal op een rijtje voor me op een balk zitten. De pelikanen zitten iets hoger, bovenop de lantaarnpalen. Als het nog harder begint te regenen ga ik toch liever terug. Na zo’n 45 minuten krijg ik eindelijk een bus te pakken.

Dagbeoordeling:

Accommodatie: 8
Eten: 7
Activiteiten: 7, de regen was een beetje een domper
Algemene gemoedstoestand: 8
Interessante gesprekken: 2, ode aan mijn Vietnamese buschauffeur

Canberra, 3 juni: van het dorp, terug naar de grote stad. Canberra welteverstaan. In 3,5 uur brengt de bus me naar Canberra, waar ik vlakbij het hostel uitstap. Het was niet zo druk in de bus, dus ik had mooi twee stoelen voor mezelf.

We reden eerst nog een stukje langs andere dorpen om mensen op te halen. Daarna reden we richting de bergen. We gingen een hele steile berg op over kronkelende weggetjes. Om ons heen was het regenwoud van Macquarie Pass National Park. Ik moet er niet aan denken om hier een bus doorheen te moeten loodsen, maar de buschauffeur kon het fluitend. Bij één haarspeldbocht kon de bus de bocht zelfs niet halen en moest hij achteruit steken.

Hierna was de toeristische route wel voorbij. We volgden de lange, lange snelweg naar Canberra tot we midden in de stad uitkwamen. Mijn eerste indruk? Een nogal klinische stad. Moderne gebouwen, veel bedrijven, huizen die ver uit elkaar liggen in de buitenwijken. Het is verdacht stil op straat, maar het is dan ook zondag.

Mijn hostel is echt dikke prima. Ik slaap in een ruime 8-persoons kamer waar iedereen een eigen nachtlampje heeft. Er is een keuken, een bar, een café, een tv-ruimte en overal zijn zitplekjes. Bovendien heeft het hostel een zwembad, maar helaas is dat ‘out of order’. Wat een wereld van verschil.

Dagbeoordeling:

Accommodatie: 8,5
Eten: 8, een oer-Hollandse stamppot!
Activiteiten: 6, in een bus zitten is niet super spannend
Algemene gemoedstoestand: 8,5
Interessante gesprekken: 2

 

Geef een reactie

