Canberra cultuurstad

Canberra is een nogal verwarrende stad tot nu toe. Er lopen een aantal grote wegen midden door de stad en ik zocht een weg daar tussendoor over de voetpaden. De stad is nog niet zo oud, dus het is allemaal heel strategisch aangelegd. Mijn strategie was de universiteitsbuurt bekijken. Voor het eerst in tijden kon ik mijn adem weer zien in de ochtend. Het was fris en er hing een dik, laag wolendek.

Ik begon bij het National Museum of Australia, een ontzettend groot, modern gebouw waar ik mijn kennis van de geschiedenis eens af kon stoffen. Het begon met een heel moderne film. Het scherm was namelijk niet zoals een normaal bioscoopscherm, maar bestond uit allemaal kleinere schermen. Op alle schermen waren beelden te zien die samen met de achtergrondgeluiden en fragmenten van verhalen een geheel vormden. Vier keer draaide het theater om naar een nieuwe reeks schermen te gaan. Een geslaagde intro voor het museum, de beste die ik ooit gezien heb. Wel grappig dat de dame die me uitleg gaf zei dat het zeker interessant moest zijn voor mij als Nederlander…

Het museum vertelde verhalen van de kolonisten, de Aboriginals en hoe die twee groepen door de jaren heen Australië hebben gevormd. De kolonisten probeerden op allerlei manieren om bekende dieren en planten hierheen te halen zodat de mensen konden eten en een mooi versierde tuin hadden. Er werden zelfs eitjes van dieren vervoerd. Soms lukte het pas bij de 7e poging om iets succesvol in te voeren. Als het al heel aankwam, moest het ook nog eens passen in het klimaat en de omgeving. Fascinerend. Als iets in Sydney goed ging, betekende dit nog niet dat het in Perth ook zo zou zijn.

Door de invoer van allerlei exotische dingen kwamen er dus ook plagen, zoals de konijnenplaag. Er is serieus geprobeerd de konijnen uit Western Australia weg te houden door een enorm hek om de staat heen te plaatsen. Dit is dus niet gelukt. Er waren filmpjes te zien van boeren die tientallen dode konijnen vervoerden en hun huiden verkochten. Ook werd er uitgelegd hoe de kolonisten om moesten gaan met water en dat mensen uitdroging riskeerden voor het zoeken naar goud.

In het gedeelte over Aboriginals was een interactief gedeelte waar allemaal schermen met dansende mensen stonden. Dit was een welkomstdans en als je er doorheen liep veranderde de dans. Er werd ook uitgelegd dat de Aboriginals een ritueel hadden om plekken te reinigen. Dit werd gedaan met rook. Op de plek waar het museum staat was vroeger een ziekenhuis. Voordat het museum gebouwd is, is de plek eerst gereinigd door de Aboriginals.

Na een paar uur museum sloeg mijn hoofd op hol en ben ik over het terrein van de Australian National University naar de botanische tuin gelopen. Vanuit daar kon je helemaal omhoog de berg op lopen naar de Telstra toren, over een steil pad door een gumbomenbos. Het is een herkenbaar teken voor Canberra van waaruit allerlei tv-signalen worden verzonden, en je kunt ook omhoog naar een uitkijkplatform. Tot mijn grote verbazing waren de wolken verdwenen op enkele wolkjes na. Het was een stralende dag.

De lift kwam met een schok tot stilstand. Het eerste platform was gewoon binnen en daar was ook een cafeetje. Een niveau hoger kon je de wind trotseren. Jemig! Wat een wind! Het uitzicht was wel heel gaaf. Eigenlijk zag je dat Canberra maar een heel kleine stad is. Het heeft een grote universiteit en veel bedrijfsgebouwen, maar je kunt zien dat het geen gewone stad is. Het is niet gegroeid vanuit een kleine nederzetting. In de verte zag je het begin van de Australische Alpen, dichterbij het meer waar ik eerder langs gelopen was. In plaats van alleen maar bebouwing zag je vooral natuur; velden, bossen en bergen. Verfrissend, deze stad.

Dagbeoordeling:

Accommodatie: 8,5, alleen de bedden zijn wat hard
Eten: 7,5
Activiteiten: 8
Algemene gemoedstoestand: 8
Interessante gesprekken: 4

Geef een reactie

