Met je neus in de schatkist

Er gaat bijna geen dag voorbij waarop ik niet mijn portemonnee tevoorschijn haal. Betalen gaat meestal met het plastic kaartje, maar meestal heb ik toch ook nog wat cash op zak. Ik had me eigenlijk nooit afgevraagd waar al dat geld nu vandaan kwam en hoe het precies werkt. Vandaag ging daar toch achter komen.

In de Royal Australian Mint worden alle Australische en sommige buitenlandse munten geslagen. Er is een klein museum over het proces van het maken van munten. Sommige van die processen kon je dan meteen in actie zien door een kijkje te nemen op de werkvloer. Het museum was namelijk boven de fabriek en als een ware Big Brother kon je door de ruiten naar beneden kijken.

Australië heeft natuurlijk niet altijd een eigen munt gehad. De eerste munten die in het continent gevonden zijn, zijn zelfs guldens. Die zaten in de scheepsvrakken van het VOC. Toen men zich hier ging vestigen werd er een mix gebruikt van allerlei Europese munten. Later werd er overgegaan op ponden en pas in 1966 was de Australische dollar officieel ingevoerd.

Hoewel er in de Mint alleen munten gemaakt worden, werd er ook uitgelegd dat de Australische briefjes gemaakt zijn van polymeren, die later weer gerecycled worden in pijpen en andere bouwmaterialen. Ook het muntgeld wordt hergebruikt, bijvoorbeeld door het te smelten voor de medailles van de Olympische Spelen van Sydney.

Aan het einde van de tentoonstelling kon je ook zelf geld kopen. Vaak kun je van die toeristische muntjes kopen bij attracties. Normaal doe ik daar niet aan, maar als je dan bij de Mint bent… Mijn drie dollar heb ik dus omgeruild voor een 1 dollar munt. Je zag hem live geperst worden, maar dat ging zo snel dat ik het de 1e keer miste. Gelukkig kwam er nog iemand na mij. Deze dure dollar wordt dus zeker bewaard voor in mijn plakboek!

Dagbeoordeling:

Accommodatie: 8,5
Eten: 8,5
Activiteiten: 8
Algemene gemoedstoestand: 8
Interessante gesprekken: 2

O ja, wat ik ook nog gedaan heb:

Geef een reactie

