Een dagje freeriden

De schoolvakanties zijn begonnen. Dat betekent veel groepen, chaos en een enorme menigte op de pistes. In het Freeriders programma, waar ik inmiddels voor werk, is het dus ook heel druk. Van tientallen kinderen, gingen we naar een paar honderd. Samen met collega James zorg ik voor het programma van de 7 tot 14-jarigen, en daarnaast doen we nog allerlei klusjes in en om Thredboland, het programma voor 3 tot 6-jarigen.

’s Ochtends om acht uur wordt ik geacht in mijn uniform op de piste te staan. Met mijn walkie-talkie, die alleen maar piept en bliept, maak ik Mount Murray klaar. Mount Murray is het kinderheuveltje waar je als beginner leert wennen aan je ski’s. Er moeten matten neergelegd worden, een hek er omheen en er worden wat kinderfiguurtjes neergezet.

Vervolgens zorgen we ervoor dat we klaar zijn om onze groepen te ontvangen. Er moet een enorm stuk afgezet worden met netten, vlaggen en kinderfiguren worden opgezet, en de ingang met controlepoortje moeten in orde worden gebracht. Klinkt allemaal vrij simpel, maar is zwaar werk als je al je spullen omhoog en omlaag door de losse sneeuw moet slepen. Het ziet er wel cool uit als je met een ontzettend grote boor rondloopt om gaten in de sneeuw te maken.

Om 9 uur beginnen we met het inchecken van de kinderen terwijl de instructeurs binnen druppelen. Er moet gekeken worden op welk niveau de kids skiën en snowboarden, ze moeten een registratiekaartje invullen en de tickets worden door de controlepoort gecheckt. Iedereen wil natuurlijk tegelijk geholpen worden, dus op een bepaald moment kunnen er 2 kinderen staan te wachten op een antwoord, een aantal volwassenen zeuren aan je hoofd en ondertussen probeer je te checken of de kinderen die door de poort komen wel bij de goede les zijn. Onmogelijk.

Om half 10 gaan alle lessen beginnen, maar in deze drukke tijd denken mensen dat ze ook nog om kwart voor 10 aan kunnen komen. Één van de ouders zei dat ze per ongeluk naar Perisher, het andere resort, was gegaan. Ok… Het is nog een heel gedoe om alle laatkomers in lessen te krijgen. Als iedereen dan eindelijk weg is, komen de instructeurs hun klaskaarten inleveren. Ze hebben dan een testrondje gedaan en kijken ook of er kinderen zijn die in een verkeerd niveau zitten.

Zodra de lessen aan de gang zijn is er wat administratief werk te doen. De registratiekaartjes worden op naam gesorteerd, er wordt een allergielijst gemaakt, en de lunchaantallen en allergieën worden doorgegeven aan de keukens. Daarna moet de ontmoetingsplek aangepast worden voor de kinderen die in de middag arriveren. Als er nog wat tijd over is kunnen we de beginnergroepen helpen.

Tijdens de drukte hebben we twee lunchruimtes. Ik run de ruimte in de River Inn, die aan de pistes van Friday Flat, het leergedeelte, ligt. Op het moment heb ik twee lunchrondes van ieder een uur. Het valt nog niet mee om alle kinderen eten te geven, zonnebrand te geven en dan een toetje te laten eten voor de volgende groep komt. Veel kinderen staren superlang naar de tv voordat ze besluiten om nog eens een hap te nemen. Tenminste… als ze niet besluiten de wc’s onder te laten lopen.

Rond kwart over 2 heb ik dan eindelijk zelf tijd voor een pauze. Het is fijn om even te kunnen zitten, maar een half uur is wel lang. Eten doe ik namelijk tijdens de lunch van de kinderen. Ik mag namelijk lekker mee-eten van de loempia’s, rijst, frietjes, vis, aardappelpuree, meat pies en ijsjes. Dat is het voordeel van de Freeriders.

Het middagprogramma gaat wat rustiger aan. De werkzaamheden variëren heel erg. Het enige wat hetzelfde blijft is de afsluiting. Aan het einde van de dag moeten al onze spullen weer van de pistes af en moet alles worden afgebroken. Tegen de tijd dat ik naar huis mag ben ik helemaal kapot! Als ik hier niet fit van wordt, dan weet ik het ook niet meer.

One thought on “Een dagje freeriden

  1. Hoi Andrea,

    Fijn om te lezen dat het weer goed met je gaat.
    Als ik je verslag lees denk ik dat je als een bodybuilder naar huis komt.
    Wel fijn dat je niet zelf hoeft te koken, maar lekker van de kindermaaltijd kunt smullen.

    Groetjes karin,opa en oma

Geef een reactie

