Wat is dat nou voor gat?

De Torrens Valley regio ligt 36km van Adelaide vandaan in de Adelaide Hills. In de Adelaide Hills wordt 90 tot 95% van de kersen van South Australia geproduceerd. Reden voor de goede oogsten in Zuid-Australië is het verbod op import van fruit. Kom je de staat binnen, dan mag je alles weggooien. Uniek in Australië. Het dorp waar ik nu woon heet Gumeracha en dit is één van de kersengebieden. Eigenlijk woon ik net buiten het dorp. Met zo’n 15 minuutjes lopen kom ik op de hoofdstraat.

Gumeracha is een van South Australia’s oudste dorpen. In 1839 kwam een man genaamd William Beavis Randell naar het gebied en besloot er zijn huis te bouwen. Al gauw kwam er ook een molen bij. Naast zijn gezin moesten er dus ook wat werknemers komen en zo begon er een gehucht te ontstaan. Er kwam een kerk en er werd ook steeds meer aan landbouw gedaan.

In 1855 stond William wat land af om een dorp te bouwen. Gumeracha kreeg een hoofdstraat, Albert Street, met daaraan een postkantoor, politiebureau, gemeentehuis, ziekenhuis, school, hotel en noem maar op. De meeste gebouwen staan er nu nog. Vroeger kwam de aboriginal groep Peramangk naar deze plek voor water. Umeracha betekent dan ook waterplek, vandaar de huidige naam. De boerderij waar ik werk is echter nog steeds niet aangesloten op het waternetwerk. Vandaag dat ik douche met grondwater en regenwater drink.

Echt groot is het dorp nooit geworden en er wonen nu ongeveer 400 mensen. Ik vind het wel mooi dat zo’n dorp wel een eigen kapper heeft, maar slechts een minuscuul buurtwinkeltje. Buiten het boerenland zitten we hier in de Adelaide Hills ook in een toeristengebied. Hoewel Gumeracha vooral een plaats is om doorheen te rijden, heeft het wel een hotel en een aantal antiekwinkeltjes. Ik zit dus zeker diep in een gat, maar nog lang niet in de outback.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

