Slangen en andere ondingen

Samen met Ivan, een Franse backpacker, zit ik op de quad, of zoals Ivan het noemt: de quatterbike. De sticker van een plaatje met twee mensen op de quad en een groot rood kruis erdoor trekt constant mijn aandacht. We zijn onderweg naar weer een nieuw blok met kersenbomen. De afgelopen dagen reden we van hot naar her om de irrigatie te repareren.

Aangekomen bij het veld loop ik voorop en open de uiteindes van de waterslangen. De modder moet eruit worden gespoeld en dan kan Ivan ze weer dicht maken. Helaas komt er niet altijd modder uit. Regelmatig kijk ik in een lege slang, die ik vervolgens in de bomen hang. Op de quad rijden we de rij in op zoek naar het lek. Soms zie je een fontein uit de slang komen of is de slang helemaal gebroken, en andere keren is er ergens een modderblokkade. Met tangen, tussenstukjes en druppelaar stoppen repareren we als volleerde klusjesmannen onze leiding.

“Aaaaaah” roep ik voor de zoveelste keer. Met irrigatie werken is nogal een nat werkje. Al meerdere keren heb ik een douche vanuit de irrigatieslang gehad. Met een beetje geluk met schoon water. Ik was rustig mijn ding aan het doen en liet een geopende slang op de grond vallen. Terwijl ik doorliep hoorde ik het sputteren al komen. Ivan kwam er net aan gereden en toen besloot de slang een regen van water over me heen te spuiten. Gillend rende ik verder terwijl Ivan niet meer bijkwam van het lachen.

Op sommige plekken is het gras nog niet gemaaid en staat het dan ook tot aan je heupen. Bovendien staat er een flinke hoeveelheid onkruid en graspollen tussen de kersenbomen in. Elke keer grijp je tussen het ‘natuurschoon’ naar de zwarte waterslang. Elke keer hoop je maar dat er geen echte slang in de buurt is. Steeds als je een gesis of geritsel hoort kijk je om je heen. O, het is maar een tak waar je zelf op bent gaan staan.

Dan zie ik ineens echt iets vanuit mijn ooghoek. Gatverdamme! Er zit een ontzettend vieze, dikke spin op de boomstam. Behalve bang, ben ik toch ook wel gefascineerd. Wat een exemplaar! Dit is dus precies de reden dat ik elke ochtend mijn schoenen op zijn kop houd. Even later roept Ivan: “kijk daar!” Hij wijst naar het water waar een heel dun, zwart slangetje af en toe zijn kop uit het water steekt. Aan het einde van de dag wint Craig toch echt van ons allemaal.

“Craig heeft een cadeautje voor je Andrea.” Zegt Pim. Van achter uit de pick-up truck haalt Craig een blauw glinsterende slang tevoorschijn, zo’n 8 cm dik. Een hoofd heeft hij niet meer. “Ik stond te pissen en toen zag ik hem ineens. Ik heb meteen mijn geweer erbij gehaald.” De rillingen lopen over mijn lijf bij de gedachte zoiets in je ‘toilet’ te hebben. Alle beestjes zullen me vast wel langs hebben zien lopen, met mijn broekspijpen nat tot aan mijn knieën. Gelukkig heb ik maar enkele van hen moeten zien.

Geef een reactie

