De kersencarrousel

Op mijn eerste schuurdag sta ik tussen alle moslima’s, de polen van Zuid-Australië zullen we maar zeggen, en een enkele reiziger te wachten tot we aan het werk kunnen. Iedereen moet zich aanmelden, maar een klein vingergebaar van Tony zegt me dat ik met hem mee moet komen. Zonder al te veel uitleg zet hij me voor, achter en naast een lopende band. De 2e keus kersen komen vanuit de machine aangerold. Aan mij de taak om alle kersen die je echt niet wil eten eruit te halen. Daarnaast moet ik de kersen die alle andere 20 mensen eruit pikken ook nogmaals op de band gooien om te sorteren.

Als een wilde ga ik aan het werk. Ik doe duidelijk werk dat niet voor één persoon bedoeld is, maar het is maar 2e keus. Het is alsof ik opnieuw moet leren zien. Langzaamaan spot je de rotte kersen, de roze kersen, de bruine kersen, de kersen die aangevreten zijn door de vogels, de te zachte kersen. Meteen komt het liedje ‘Something rotten’ in mijn hoofd. Ongelofelijk hoeveel afval erbij zit. Deze taak houd me in ieder geval bezig.

De ene dag moet ik meer op de kwaliteit letten, de volgende dag zegt Tony: “Zie je al die dozen daar? Dat is wat de rest (lees 20 man) heeft gedaan. Nu kijk eens naar jouw dozen. (een stuk minder ja) Je moet niet zo nauw kijken.” Een paar uur later pikt hij een paar kersen uit de doos. “Dit soort dingen wil ik dus niet zien.” Ik heb al snel door dat ze nog niet helemaal weten wat ze met de 2e keus moeten. Hulp zal ik in ieder geval niet krijgen. De volgende dag komt Tony me vertellen dat ik ook nog eens mee moet helpen met de 1e keus kersen. “We kunnen wel doen alsof we veel 2e keus verkopen, maar dat is maar bijzaak. Focus ligt op de 1e keus.” Ok…

Ik word de hele werkvloer over geslingerd en weet nu eigenlijk ook niet meer waar mijn prioriteiten liggen. Een derde taak die ik erbij kreeg was de kwaliteitscontrole voor de uitgaande pallets. Toch is er alweer sprake dat ik weer een andere taak krijg als het dalijk echt druk wordt. Daarnaast check ik iedere ochtend de weegschalen en liggen er na het werk honderden kersen op de grond te wachten om te worden opgeraapt en worden de wc’s gepoetst. Welkom in de kersencarrousel!

Geef een reactie

