Kersologie

Momenteel verwerken we voornamelijk Stella

Momenteel verwerken we voornamelijk Stella

Een kers is een kers. Toch? Heb je ooit verschil gemerkt tussen de kersen die in de supermarkt liggen? Heb je er ooit bij stil gestaan dat er misschien meer dan één soort kers is? Bij appels hebben mensen vaak een voorkeur, maar er zijn maar weinig mensen die vragen om een specifieke soort kers.

Laat ik eerlijk zijn, ik kan de kersen ook niet van elkaar onderscheiden. Als dan gezegd wordt dat de één een korter stokje heeft dan de ander of een iets andere vorm, schud ik mijn schouders. Toch zijn er alleen hier al ontzettend veel. Lapin, Stella, Vista, Van, Merchant en ga zo maar door… Het voordeel van de verschillende varianten is dat ze op verschillende tijden rijp worden. Zo is er toch een ongeveer 8 weken tellend seizoen, waarvan 2 a 3 weken hectisch en ontzettend uitputtend zijn. En daar zitten we nu midden in.

Drie keer per dag wordt er gewisseld van variant in de sorteerhal. Er wordt gewisseld tussen 1, 2 en 5 kilogram verpakkingen. Over de banden stroomt een kersenmassa als een lavastroom. Mensen lopen van hot naar her. Handjes duiken in de kersen als een sneltrein om er de slechtere uit te halen. De heftrucs rijden toeterend op en neer. Dozen stapelen zich op en worden richting koelcel gezonden, waar ze vervolgens klaargemaakt worden voor opslag of transport. Het oorverdovende lawaai van machines en lopende banden geeft de sfeer aan. Hier wordt keihard gewerkt.

Dan komt er iemand aan de verkoopbalie. “Is dit nou de Lapin?”
“Nee meneer, dit is Van.”
“O… wanneer komt de Lapin dan? Die vind ik toch altijd zo lekker.”
Men kent ook een naam en komt even interessant doen. In het algemeen kun je zeggen dat hoe verder je in het seizoen zit, hoe zoeter en dikker de varianten worden. Maar of het nou een simpele Sir Hans of een chique Sir Douglas is, mij is het om het even.

One thought on “Kersologie

  1. woow leerzaam!
    Ik dacht (naief eigenlijk) maar 2 soorten kersen waren; die uit de tuin bij mijn ouders en in de supermarkt..

    dik, sappig en veel is mijn kriterium :)

Geef een reactie

