Fijne rotdag

Na een dag van 14,5 uur was vandaag een dag om uit te slapen. Voor alle andere mensen dan…  Mijn start stond gepland om 8 uur, maar om half 8 stond Tony al voor de deur. Er moesten wat 2e keus kersen gesorteerd worden en wel zo snel mogelijk. Volgens de planning werd er namelijk vanaf 8 uur aan de stroomvoorzieningen gewerkt in dit gebied. Tot 12 uur zouden we geen stromen kunnen hebben en dus niet kunnen werken.

Acht uur. Nog steeds stroom. Tony en ik blijven dus maar kersen sorteren. Om half 10 komen de andere werkers binnen en sta ik nog steeds als een gek rotte kersen van de band te plukken. Shit, shit… ik heb nog steeds geen tijd gehad om de weegschalen te controleren en kalibreren. Ik wring me een weg tussen de mensen door en plaats mijn 5kg-gewicht op de weegschalen terwijl de kersen al aan komen rollen.

Een uur later valt alles stil. De sorteerhal veranderd in een spookhuis en iedereen wordt voor onbepaalde tijd naar buiten gestuurd. Het overgrote deel van de werklui besluit naar huis te gaan en laat een tiental mensen achter. Als verkoopster gaat mijn werkdag gewoon door. We verplaatsen onze handel snel naar buiten en ik weet nog net genoeg tijd voor mezelf te krijgen om een boterham te eten.

Zonder lunchpauze begin ik weer binnen als iets na twaalven het licht weer aanspringt. Een vrouw van de Coles supermarkt loopt naar binnen om de boel eens te bekijken en treft een akelig lege hal aan. Snel worden er mensen geronseld zodat het nog op iets lijkt, maar de rest van de dag werken we allemaal voor drie man. Tot mijn grote verbazing stopt de boel om kwart voor zes. Nu de schoonmaak nog.

Als alle kersen weer van de vloer zijn geraapt zie ik dat er wat mensen in de machine gekropen zijn. Die wordt eens grondig ‘ontkerst’. “Andrea, wil je ook even in de machine kruipen?” zegt Tony. Ik kijk een beetje beduusd maar ben bereid erbij te klimmen. “Nee joh, ik maak een grapje. Voor sommige dingen is het handig om klein te zijn.” Zegt Tony lachend. Wat kom ik daar toch goed vanaf. Wat heerlijk om mijn dag om kwart voor acht te eindigen. Eindelijk weer eens wat tijd voor mezelf. Dit en het nieuws dat mijn loon verhoogd wordt maakt de hele dag weer goed.

3 thoughts on “Fijne rotdag

  1. Hee Andrea, ik geniet elke keer weer van je verhalen. Ik wens je hele fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar. Zal wel even wennen zijn Kerstmis in de zon :).
    Gr Tonneke

  2. Leuk om je verhalen te lezen en je groei mee te maken. Hoe je voelt, denkt en omgaat met alles wat je “overkomt”. Heerlijk ook om te lezen dat je de moed erin houdt en een positieve kijk behoud, tussen al die kersenavonturen. Is ook wel lekker om moe en tevreden de avond te beginnen, dan voel je dat je leeft, in je lijf en in alles wat je bent. Als je terug in Nederland bent zouden we het fijn vinden als je eens een keer langs komt om je verhalen, foto’s en herinneringen te delen en samen te genieten van die bijzondere tijd.
    liefs van ons!

  3. Na zo’n dag haal je toch amper nog je bed?!!! Andrea , wij wensen je fijne feestdagen en een heel gelukkig 2013 waar ook op de wereld dat geluk op je wacht.
    Groetjes, Anny

Geef een reactie

