Clafoutis Limousin

Na wekenlang kersen te hebben gezien blijkt dat het toch waar is dat als je iets te vaak ziet, je het niet zoveel meer eet. Niet dat ik me normaal gesproken volprop met kersen, maar nu zit ik er middenin en heb ik er eigenlijk te weinig gegeten. Hoog tijd om daar verandering in te brengen. Ik ben op zoek gegaan naar recepten voor gebak met kersen met de ingrediënten die ik toch al in huis heb. Het resultaat: clafoutis Limousin.

Deze Franse lekkernij stond gewoon in de Allerhande: Clafoutis Limousin. Het is een soort luchtige pannenkoek met kersen, maar dan bereid in de oven. Het kersen ontpitten blijft toch een mysterie voor me. Op internet worden tips met paperclips en dergelijke uitgedeeld, maar laat ik die nou niet in mijn backpack hebben. Dan maar de simpele manier; kers door midden snijden. Hij ziet er niet zo chique uit als op de foto’s in de Allerhande, maar smaakt er niet minder om.

Ingrediënten:

•             500 g kersen (vers ontpit of uit pot)
•             2 1/2 dl melk
•             75 g bloem
•             3 eieren (M)
•             75 g suiker
•             1 zakje vanillesuiker
•             zout
•             poedersuiker
•             boter om in te vetten

Bereiding

Verwarm de oven voor op 190 °C. Taartvorm invetten met boter. Kersen over bodem van taartvorm verdelen (kersen uit pot eerst goed laten uitlekken). Melk, bloem, eieren, suiker, vanillesuiker en snufje zout tot luchtig beslag kloppen. Beslag over kersen schenken en schaal in midden van oven schuiven. Clafoutis in 40 à 45 minuten gaar en goudbruin bakken. Als hij klaar is kun je er wat poedersuiker overheen strooien. De clafoutis wordt warm geserveerd.

2 thoughts on “Clafoutis Limousin

  1. Ha Andrea,
    Lijkt veel op oma,s Kirschauflauf. Lijkt me een goed plan om eens met oma een bakwedsttrijd te houden. Wij komen wel proeven
    Mama en papa.

Geef een reactie

