Ongebruikelijke zwemmaatjes

Al een tijdje had ik deze ochtend gepland. Ik zou gaan zwemmen met dolfijnen. Ik had geen idee wat ik me erbij voor moest stellen. Om half acht moest ik in Glenelg zijn dus ik moest vroeg mijn bed uit. Mijn hoofd protesteerde wat, maar ik was toch op tijd eruit. Bij de boot stonden al wat mensen te wachten.

Ik was als een van de eersten aan boord en kon meteen beginnen met mijn wetsuit aan te doen. Dat is al een uitdaging op zich. Een Iers koppel dat me voor was had ook al de grootste lol. Dan nog even wat foto’s van onze uiterst charmante outfits maken. Terwijl de boot weg vaarde kregen we een uitleg; het veiligheidssignaal, wat er zou gaan gebeuren en wat we moesten doen. In geen geval konden we de dolfijnen aanraken, want het waren immers wilde dieren. Voor onze veiligheid lag er ook een apparaat in het water dat pulsen afgaf om haaien weg te houden. Fijn!

Na een tijdje varen mochten we voor het eerst het water in. Achter de boot werden twee lijnen in het water gegooid. Met vier man tegelijk moest je je met zo min mogelijk spetteren het water in laten zakken. Je moest je aan de lijn vasthouden omdat de boot door bleef varen. Uitdaging twee, want totdat iedereen in het water was ging de boot nog vrij snel. We hadden allemaal een snorkelset zodat we onder water konden kijken. Je kon de zeebodem zien, maar geen dolfijnen. Ik zag ze wel een stukje verderop boven water en eentje maakte zelfs een mooi sprongetje voor ons.

Bij de tweede poging hadden we ontzettend veel geluk. “Underneath you, underneath you. Heads in the water!” luidde de instructies vanaf de boot. Ze probeerden je zoveel mogelijk te sturen. Ik dompelde mijn hoofd onderwater en zag eerst alleen maar lichaamsdelen van medezwemmers. Toen iedereen zich rustig aan de lijn vasthield kwamen er ineens vier dolfijnen onder ons door gezwommen. Het ging natuurlijk allemaal vrij snel, maar dat is echt onvergetelijk. De dolfijnen keken ons aan en dachten waarschijnlijk iets in de zin van: daar heb je weer zo’n groepje malle mensen aan een lijntje. Wat een machtige beesten!

We hadden nog genoeg tijd, maar hierna hadden we geen geluk meer. Twee keer zat ik klaar om het water in te gaan maar waren de dolfijnen alweer vertrokken voordat alles gereed was. Na een hele tijd varen werd er gezegd dat we de wetsuits uit konden doen. Tijd om foto’s te maken had ik niet gehad. Ik was te druk bezig met in het water willen gaan. Op de terugweg zag ik ineens een vin. Snel vond ik mijn kleine camera en knipte nog wat foto’s. Echt indrukwekkend ziet er het op de foto niet uit, maar in het echt was het vele malen beter. Eigenlijk wel iets om nog een keer te doen.

Op het laatste moment toch nog een foto

Op het laatste moment toch nog een foto

Geef een reactie

