De Australische costa’s

Aan een idyllische baai, horseshoe bay, ligt het Port Elliot beach house. Hoewel het maar een dik uur rijden is vanuit de stad waan je jezelf in een andere wereld. Adelaide is relaxt, maar hier kom je pas echt tot rust. De kleine slaapzaaltjes van het hostel zijn keurig en vanuit het balkon heb je een prachtig uitzicht over de zee.

Het voelt alsof ik even op vakantie ben zoals we dat vroeger toen ik klein was deden. De omgeving is dan ook zeer toeristisch en de vakantieplek voor mensen uit de stad. Menigeen heeft hier een strandhuisje of villa voor de zomer. Als ik de 7km naar populaire badplaats Victor Harbor loop krijg ik de indruk dat het vooral de rijken zijn die hier vertoeven. In Victor Harbor bruist het van het leven. Er is een kleine kermis en mensen chillen op het strand en in het park.

Populair is de boardwalk die het kleine Granite eiland met het vasteland verbindt. Je kunt lopend of met de paardentram naar de overkant. Op het eiland kun je heerlijk wandelen en als je geluk hebt zie je nog een stuk of 10 (!) dolfijnen langs zwemmen. ’s Avonds schijn je ook hier naar de kleine pinguïns te kunnen kijken, die ook hier hun burchten bouwen.

Victor Harbor is ook bekend vanwege de walvissen die hier twee keer per jaar voorbij komen. De walvisjacht was dan ook super populair hier. Tonnen walvisvet werden vanuit hier in alle richtingen verstuurd. Nu wordt er goed op de walvissen gelet en groeit de populatie langzaam na een dreiging van uitsterven van de soort. In het whale center wordt alles piekfijn uitgelegd. De weg terug door de branding, het verkoelende water van de zee over mijn voeten spoelend, was toch wel vermoeiend.

Ook de volgende dag werden mijn benen aan het werk gezet. Met een fiets van het hostel ben ik over de Encounter Bikeway naar het plaatsje Goolwa gereden. Het pad kronkelde tussen de natuur door, langs de stranden en huizen en uiteindelijk langs de rivier bij Goolwa. In het dorp waren een aantal snuisterijenwinkeltjes en een bakkerij die prijsgebak produceert. Dat moest even getest worden natuurlijk. Inderdaad, mijn caramel slice was een klein stukje hemel op aarde. Yum yum.

Helemaal kapot kwam ik weer terug bij het beach house waar ik heerlijk in het zonnetje gezeten heb. Morgen heb ik nog even de tijd om ook Port Elliot zelf te verkennen en op het strand te liggen voordat mijn bus weer richting Adelaide vertrekt. Wat een heerlijk uitstapje!

4 thoughts on “De Australische costa’s

  1. Hoi Andrea,
    Wat mooi is het daar. Ik zou best wat spierpijn ervoor over hebben gehad om samen met jou te lopen en te fietsen.
    Groetjes, mama

  2. Wat een mooie foto’s, voegen de rest toe aan je verslag over dat mooie Australië.
    Eindelijk mag je genieten van de welverdiende vakantiedagen, die je dik en dubbel verdiend hebt. Wensen je veel mooie geniet momenten en wijze, hartverwarmende mensen op je pad!
    Frisse. met sneeuw bedekte gezonde wintergroetjes van ons!

  3. Een welverdiende vakantie na het kersen-avontuur. Bijna net als vroeger want anders waren wij ook van de partij. Ziet er in ieder geval fantastisch uit! Ik lees met plezier je verslagen!!!

  4. Hoi Andrea,

    Wij zijn flink jaloers op jouw vakantie-zon, hier ligt de sneeuw en vriest het behoorlijk.
    Zou zo wel in je zonnige foto’s willen springen.

    Veel plezier tijdens je vakantietripjes.

    Groetjes Karin, opa en oma.

Geef een reactie

