Werelds

Een paar dagen lang werkte ik met een Nederlandse jongen. We waren de hele tijd bij elkaar in de buurt en hadden dus genoeg tijd om te praten. Om de een of andere reden kwam het onderwerp toch vaak weer terug op eten. Wat hadden we toch zin in een frikadelletje, Limburgse vlaai, of de eierkoeken van de Appie. Toch is nieuw lekkers ontdekken ook altijd fijn. Langzaam ontdek je zelfs in een westers land als Australië nog onbekende dingen.

De vegemite laat ik lekker staan, maar in de supermarkt is nog veel meer te vinden. Het missen van alle Nederlandse vla en pudding wordt gecompenseerd door de aanwezigheid van custard. Hét Australische koekje moet toch wel de Timtam zijn. Iedere bezoeker aan Australië schijnt meteen verslaafd te worden. Maar ja… op een backpackersbudget ga je waarschijnlijk eerder naar de McDonald’s voor een ‘soft serve’ ijsje van 30 cent.

Soms vraag ik me af of ik wel echt in Australië ben. In het centrum van Sydney stikt het van de Aziaten. Sydney had net zo goed in Azië kunnen liggen. Wil je goedkoop eten dan ga je voor de gebakken rijst. En dan is er: de Breadtop. Dit keten van Aziatische bakkerijen zou echt in Nederland geïntroduceerd moeten worden. Ook Nederland is vertegenwoordigd in de supermarkt. Krijg je echt heimwee dan kun je altijd nog naar dit kleine stukje Holland.

Het Nederlandse schap in de supermarkt hier beneden.

 

One thought on “Werelds

  1. Geeft toch apart gevoel, die Nederlandse producten, weet ik nog goed, toen ik in Nieuw Zeeland rondreisde, super mooi land trouwens. Ze zeggen wel eens dat het Australië in het klein is, zelfde soort natuur, maar minder uitgestrekt. Je kan er dagen alleen reizen of een stad opzoeken, kiezen voor strand, bergen, gletschers of bv oerwouden, het ligt soms maar een paar honderd km verder…
    Veel liefs op je reis!

Geef een reactie

