Darwin, grootste dorp van Northern Territory

Darwin staat op een laag pitje

Darwin staat op een laag pitje

Ok, het is een beetje laat, maar beter laat dan nooit. Volgens Lonely Planet was Darwin één van de top tien steden om te bezoeken in 2012. Tijd om eens met eigen ogen te gaan bekijken waarom. Waarschijnlijk bedoelde ze dat je in de winter moet gaan, want Darwin lijkt op het moment vrij saai. Geen hippe markten, geen buitenbioscoop. Het regenseizoen zet het toerisme en het buitenleven van Darwin op een laag pitje.

Dit is het seizoen waarin je 15 minuten loopt en kunt zwemmen in je eigen zweet. Dat maakt me toch wat minder enthousiast om erop uit te gaan. Zelf shoppen is niet echt lekker als je van alle kanten plakt. Het is ook wel bizar om na zo intensief met mensen getoerd te hebben ineens in je eentje te zijn. Ik mis alle meiden wel hoor.

De straten in Darwin zijn vrij rustig. Er zijn mooie parken en nog mooiere stranden. Zwemmen kun je alleen niet, want tussen oktober en mei zitten er dodelijke kwallen in het water. Elke kwal is voor mij al te veel dus ik denk er niet eens meer aan om te gaan zwemmen. Wat je dan wel kunt doen in Darwin? Naar het museum!

Het lijkt wel alsof dit beschouwd wordt als de enige activiteit die op het moment gedaan kan worden. In de airconditioning bekijk ik een joekel van een krokodil. Hij heet Sweetheart en viel jaren geleden een aantal vissersboten aan. Toen ze hem wilden vangen ging het een beetje mis en is de krokodil verdronken. Nu staat hij in al zijn opgezette glorie in het museum. Zelfs dood blijft het indrukwekkend.

Een andere interessante tentoonstelling gaat over cycloon Tracey, die heel Darwin verwoeste in de jaren 70. De foto’s van verwoeste huizen en muren met uitstekende punten metaal lijken onwerkelijk. Je kunt ook in een audiokamer gaan luisteren naar het lawaai dat een cycloon met zich mee brengt. Als je aan de andere kant uit de kamer stapt zie je de schade die hij heeft aangericht. Je komt in een omgeving van verwoesting.

Darwin is voor mij niet een stad om in te gaan wonen. Het regenseizoen is me iets te plakkerig en ik sta ook niet te wachten op een schuilkelder voor een grote storm in mijn huis. Leven in Darwin gaat er iets anders aan toe dan in andere plaatsen waar ik geweest ben. In plaats van schilderijen aan de muur hangt er een noodplan. Ik houd het dan ook maar bij een bezoekje. Op naar het volgende avontuur.

Geef een reactie

