Door de oerwouden naar Australië

Na een vakantie in Nederland ga ik morgen weer vertrekken. Spannend, want hoewel ik al veel geboekt heb zijn nog niet alle boekingen definitief bevestigd. Het plan klinkt in ieder geval goed.

De 28e vlieg ik vanaf Amsterdam naar Singapore waar ik vervolgens één dagje heb om een indruk van de stad te krijgen. Dan vlieg ik door naar Borneo, het eiland van de, zoveel mogelijk, ongerepte natuur. Volgens mij kun je gemakkelijk een maand vullen op dit eiland, zelfs alleen al aan de kant van Maleisië, maar ik heb drie weken gepland.

Mijn reis begint in Kota Kinabalu, waar ik nog net tijd heb om naar de markt te gaan voordat ik alweer doorga naar Sandakan. In Sandakan hoop ik de kans te krijgen schildpadden te zien. Ook ga ik in deze hoek de Kinabatangan rivier op om twee nachten in de jungle te verblijven en aapjes te kijken.

Terug in Kota Kinabalu liggen de opties nog op tafel. Wordt het de beklimming van de hoogste berg van zuid-oost Azië? Een drie daagse duikcursus? Een uitstapje naar Brunei? Of toch het verder verkennen van Kota Kinabalu en de paradijselijke eilandjes? Ik zal een aantal dagen hebben totdat op 9 april een tour met een group op de planning staat.

Deze tour gaat over het pad van de koppensnellers. Met boten en te voet ga je de jungle in, met ook een overnachting in een traditionele longhouse, waar je te gast bent bij de stam. Daarna komt er nog meer natuurschoon op de route en kun je kijken hoe duizenden vleermuizen de grotten uitvliegen in de avondschemering. Dit avontuur eindigt in Kuching, het andere uiteinde van Maleisisch Borneo. Daar staat nog één uitstapje naar het Bako national park gepland voordat ik weer terugvlieg naar Singapore.

In Singapore aangekomen heb ik nog een middagje om er alles uit te halen wat eruit te halen valt en vlieg ik de volgende dag door naar Adelaide, om daar 19 april aan te komen. Net op tijd om nog een lekker stuk verjaardagstaart te eten. Natuurlijk wil ik iedereen weer op de hoogte houden van mijn ervaringen, maarja, ik zit natuurlijk wel grotendeels in de jungle…

Even praktisch:
Mijn adres is een beetje veranderd.

Andrea Hermans, 20106
Ultimate Oz
Shop 2, 2 Lee street
Sydney, NSW 2000
Australia

2 thoughts on “Door de oerwouden naar Australië

  1. Hoi Andrea,

    Wij vinden het ook jammer dat we je niet gezien hebben, voor je weer verder gaat trekken,
    maar we blijven je volgen, over die andere kant van de wereld, waar alles zoveel mooier is en lijkt.
    Wat een indrukwekkende reis heb je gepland, onvoorstelbaar mooi, indrukwekkend en VEEL.
    Wij wensen je succes, wijsheid, geluk en natuurlijk gezondheid, met vooral ook rustpunten in jezelf om stil te staan bij alles, zodat je kan thuiskomen in jezelf, om daar de rest van je leven verder te genieten.
    Je mind en lijf kan veel verwerken, opslaan en je laten genieten, maar alles heeft zijn tijd en plek nodig.
    Hartverwarmende groetjes en we wensen je veel lieve mensen op de pad om alles mee te delen.

  2. Hoi Andrea, jammer dat we je niet gezien hebben. Je bent dan ook een bezige bij! Heel veel plezier op je nieuwe avonturen en een goeie reis. Groetjes, Anny

Geef een reactie

