KK staat op stelten

Het is heet, bloedheet. Zo heet zelfs dat iedereen die je tegenkomt er een opmerking over moet maken. Toch heb ik een wandeltocht door Kota Kinabalu, of KK, gepland. Het eerste stuk wil ik nog wel met de bus doen, maar als ik na een half uur de bushalte nog niet gevonden heb en meerdere malen van hot naar her gestuurd ben, besluit ik ook dat nog maar te lopen. De tocht is niet bepaald mooi. Langs de grote weg af over de stoep terwijl de auto’s langs je heen scheuren. Als je over moet steken moet je dan ook lang wachten. Stoplichten voor voetgangers zijn er zelden. Bovendien mag je je ogen wel open houden. Als je even opzij kijkt om te genieten van de stad loop je kans zomaar in een gat te vallen.

Het Sabah state museum dat aan de rand van het centrum ligt gaat over de geschiedenis en cultuur van Sabah. Heel verhelderend, zeker met betrekking tot de recente ontwikkelingen en de tocht die mij nog staat te wachten. Sabah, dat vroeger noord Borneo heette, was ooit eigendom van de sultan van Brunei. Deze had echter toch wel genoeg bezittingen dat hij een stuk af kon geven aan de sultan van de Mulu eilanden. Deze Filipijnse sultan is nu dus Sabah binnen gevallen. Hij claimt dat het nog steeds bij hem hoort. Maar de sultan van Brunei had delen van Sabah wel vaker cadeau gegeven als bedankje. Zo ook aan de Britten. Toen het land Maleisië werd gevormd zoals het nu is, droegen de Engelsen Sabah over aan Maleisië. Snap je het nog? Ik in ieder geval niet.

In het buitengedeelte van het museum kon je verschillende traditionele woningen binnen. Veel stond er niet in, maar misschien waren ze vroeger ook niet zo rijkelijk gemeubileerd en aangekleed. Via dunne trappetjes klom je omhoog de paalwoningen in. Gevlochten hout en bamboe moest de boel bij elkaar houden waardoor je bij elke stap een beetje naar beneden zakt. Heel voorzichtig zette ik mijn tocht voort. In de meeste gebouwen waren drie gedeeltes; een soort hal, een grote kamer en wat kleine kamertjes. Lijkt me niets om zo te wonen, al dat gekraak. En toch heb ik tientallen van dit soort woningen gezien op mijn busrit door de jungle.

Na een hapje te hebben gegeten liep ik door naar de grootste moskee van de omgeving. Net toen ik tegen mezelf zei dat ik eigenlijk niet wist of ik wel de goede kant op liep kwam een van de minaretten in zicht. Het was erg druk bij de moskee. Overal stonden slippers en zaten mensen buiten in de schaduw te rusten. Hier lijken veel mensen moslim te zijn, terwijl op de busrit door de jungle bleek dat er toch wel veel katholieke kerken zijn.

Als ik richting de South China Sea loop kom ik opeens een minidorp op palen tegen. Er is een groot groen hekwerk omheen gebouwd. Het drop ziet er dan ook niet bepaald aantrekkelijk uit. Krakkemikkige steigertjes met halve planken lopen naar huisjes die zweven boven een zee van afval. Alles is vervallen en vies. In plaats van opknappen en opruimen wordt er gewoon een hek omheen gezet. Er zijn nog net een paar ingangen voor de bewoners. Zo hoeven de mensen in de chique resorts en appartementen er tenminste niet naar te kijken.

Jammer. Voor een stad die duidelijk bezig is om toeristen te trekken en modern over te komen staat KK nog behoorlijk op stelten. Alles staat in de steigers en er wordt veel gebouwd. Je wordt eigenlijk gedwongen om een taxi te nemen als je ergens naartoe wilt. Tussen alle mooie gebouwen staan huizen die de laatste tijd verwaarloosd zijn. Het is een rare mix. Loop je langs een van de vele hotels dan zou je overal op de wereld kunnen zijn. En dan zie je de minibusjes langs rijden, hoor je het getoeter en ruik je de rioollucht die op veel plaatsen aanwezig is. Langzaam verdwijnt het typische Azië voor de modernisering. Gelukkig zijn ze er nog niet klaar mee. Hoewel, die rioollucht en gaten in the trottoir, daar mag wel wat aan gedaan worden.

 

One thought on “KK staat op stelten

  1. Ha dre,

    Leuk je verhalen weer te lezen en de foto’s er bij te zien.
    Hier is alles nog rustig.
    Liefs Marianne

Geef een reactie

