Het dorp genaamd backpackers

Nooit eerder heb ik in een backpackers hostel gewoond. Als ik ergens voor langere tijd was, dan zocht ik een gedeeld appartement. Van alle hostels waar ik ben geweest maakte ik mijn thuis, maar nooit bleef ik langer dan twee weken. Het is rustig in Adelaide. De winter komt eraan en toeristen en backpackers vluchten naar het noorden. En nu woon ik al vier weken in een hostel.

Het ziet eruit alsof er een bom ontploft is in de koffers van acht mensen in onze kamer. Maar er wonen maar vier mensen. Alleen de benedenverdieping van de stapelbedden is bezet, maar de bovenverdiepingen lijken als open kasten gebruikt te worden. Elke dag probeer ik het ontploffingsgevaar te verkleinen door mijn spullen bij elkaar te houden. Ze gaan ‘s ochtends van mijn tas naar mijn bed en ’s avonds weer terug.

Wonen in een hostel is net als wonen in een gat van een dorp. In welke taal dan ook, de roddels gaan in de rondte. Wie werkt er waar? Wie gaat met wie? En, wie heeft er weer eens te veel gezopen? Dat is namelijk de hoofdactiviteit hier; drinken. Het uitgaansleven staat niet stil met donderdag goedkoop drinken in de Duke en de stapavonden van vrijdag en zaterdag op nummer 1. De ochtenden zijn rustig want het leven begint pas weer na de middag.

De eerste slaperige kop komt de keuken binnen voor een kop cafeïne, loopt naar de bank en zet de tv aan. Die gaat voorlopig niet meer uit, tot ergens in de nacht. Langzaam vormt er een grote groep brakke mensen die gezamenlijk naar de zoveelste herhaling van Coronation Street of naar The Simpsons kijkt. ’s Avonds wordt er een filmpje opgezet. Als je dan een blik op de woonkamer werpt lijkt het net alsof er een grote familie ligt. Met z’n allen voor de tv zodat we de volgende dag weer uitgerust zijn voor de volgende aflevering van The Simpsons.

One thought on “Het dorp genaamd backpackers

  1. Doen alsof…, vrijheid, blijheid, avontuur, een grote familie….,zo is het leven hier en daar…. maar thuiskomen doe je bij jezelf, waar je ook bent, dat is voor iedereen anders. De weide wereld met z’n avonturen, kan je geven wat je wenst, voor een dag, maand of jaren, ja het leven geeft je, waar je gedachten naar uit gaan. Voor sommige mensen is, een eigen plekje, dorp, tradities, feesten, hobby’s, werken, familie en vrienden, thuiskomen….het is wat je nodig hebt en nog meer, wat je er zelf van maakt!
    Veel geluk met alles! Groetjes vanuit Swalmen!

Geef een reactie

