Karijini’s gorgeous gorges

Eindelijk is het me gelukt. Ik heb iemand gevonden om mee naar Perth te liften. Sandra heeft haar eigen campervanInmiddels zijn we alweer een week weg en hebben we het nationale park Karijini bewonderd.

De fern pool

Als eerste klommen we over grote stenennaar beneden de Dales gorge in. We kwamen uit bij een mooie waterval; Fortescue Falls. Aangezien we aan het einde van het droge seizoen zijn was hij niet in al zijn glorie, maar het zicht van water was voor ons al genoeg. Een stukje verderop was de Fern Pool, een stukje water met wederom een waterval. Het was niet echt druk en het water was heerlijk verfrissend. De kleine visjes waren een soort van gratis doctor fish, hoewel ik niets voelde.

We reden ook nog een stukje verder waar we de Dales kloof van een andere hoek konden bewonderen. In de kloof stroomde een beetje water en er stonden heel veel bomen. Het zag er van bovenaf echt idyllisch uit. Helaas was Sandra’s knie niet goed genoeg om naar beneden te gaan en door de kloof te wandelen, dus wandelden we terug naar Fortescue Falls om nog even te zwemmen. Hier waren ook de vier anderen die we eerder al ontmoet hadden.

IMG_8537We besloten met zijn allen bij elkaar op de camping te gaan staan. Ik kookte rijst met kip en groente in satésaus op de gasbranders van de camping. Tijdens het koken ontmoette ik nog twee Zwitsers en ’s avonds hadden we met zijn allen nog een gezellige avond. Die nacht werd ik voor het eerst wakker van de kou. Overdag heel heet, ’s nacht relatief koud. Ach ja, het was eigenlijk wel heel fijn.

Het rijden naar de Weano day use area was een uitdaging voor Sandra. De weg er naartoe was nogal hobbelig over de vele kleine steentjes van de gravel weg. We reden dan ook maar 20km/uur en dan is een route van 43km toch wel lang. De pannen rinkelden en het stof kwam ons tegemoet, maar we kwamen heelhuids aan. Ook Katrien en Seb gingen die richting uit en ik zou met hun gaan wandelen. Er waren namelijk twee moeilijke wandelingen die Sandra niet aankon.

Wandelen door de gorge

De eerste wandeling die we wilden doen was naar Kermit’s pool. Toen we aankwamen bleek echter dat we in Handrail pool waren, de wandeling die we later wilden doen. Nadat we afgedaald waren in de kloof ging het pad over stenen en door het water. Je schoenen droog houden was geen optie. Het werd smaller en er was een klein stroompje water in het midden. Aan het einde van de smalle gang was een handrail in de rotsen geschroefd. Door jezelf goed vast te houden kon je over de glibberig rotsen naar beneden totdat je bij een soort trapje kwam. Met de rail tussen je benen kon je met de treden naar beneden.

Er was een mooi zwembad en het water leidde je nog verder de kloof in. We besloten dus maar om onze spullen achter te laten en een kijkje te gaan nemen. Het water was afwisselend diep en ondiep en zat vol met grote rotsen. Er moest geklommen worden. Het eindpunt werd aangegeven door een touw met een bord dat met grote letters zei ALLEEN ENTREE MET TOESTEMMING. Voor mij was de wandeling al uitdaging genoeg, dus ik nam het bord serieus. De weg terug was een stuk makkelijker als is het maar omdat je wist wat je kon verwachten.

Na de lunch gingen we dan toch nog naar Kermit’s pool in de Hancock gorge. Hoge treden over de rotsen leidde naar beneden waar we weer in een klein paradijsje kwamen. Waar de stenen ophielden waren twee ladders die afgedaald moesten worden. Wederom ging de weg over stenen en door het water. Bij een stuk was het gemakkelijker om te zwemmen, maar we hadden allemaal camera’s bij ons. Er waren rotsen met richeltjes en we liepen en klommen voorzichtig over de richels nar de andere kant. De richels waren ook in het water en als je dan viel, viel je in ieder geval van niet zo hoog. Het water was dan alsnog heup diep.

Kermit's Pool

Kermit’s Pool

Vanuit een kleine rond stuk genaamd cathedral begonnen we aan de spider walk. Het was niet zozeer dat er meer spinnen zaten alswel dat je als een spin moest lopen. Het was nauw en glad en ik hield constant mijn handen aan de rotswanden. Voor een extra uitdaging had moedertje natuur nog wat rotsen geplaatst om de weg te versperren. Aan het einde was er weer een zwembadje. Op de terugweg glipte mijn schoen van een rots. Ik stond al half in het water, maar viel toen wat dieper. Gelukkig hield ik het grootste deel van mijn tas droog en was er geen schade.

Die nacht sliepen we op de Rest in peace lookout, net buiten het park. Het was een beetje creepy. Hoewel het de vorige avond Halloween was kwamen vandaag de spookverhalen. Er was niemand anders en het was pikdonker. Om ons heen stonden rotsen waarop herdenkingsteksten geschreven waren. Toen dachten Katrien en Sandra dat ze iemand zagen. En ja hoor, natuurlijk begonnen de spookverhalen over hoe backpackers worden vermoord in the middle of nowhere…

We werden allemaal wakker en niemand was gewond of vermoord. Na een beetje drama van Sandra, waarbij we de hele campervan op zijn kop moesten zetten konden we eindelijk vertrekken naar Hammersley gorge. Over een gravelweg gingen we weer het park in. De weg was wel een heel stuk beter dan de vorige.

Deze kloof was niet zo moeilijk om binnen te gaan en er waren dan ook een paar families. We namen een picknick mee naar beneden en genoten van het koude water. Tussen de rotsen kroop een grote watervaraan rond. Toen ik ging zwemmen vroeg ik me ineens wel af of die beestjes ook graag het water in gaan. Door te zwemmen konden we een stukje dieper de kloof in komen. Het was leuk om de rode kliffen eens op een andere manier te zien.

Op de terugweg probeerde wij een shortcut. En ja hoor, hoewel Seb eerder vertrokken was en sneller kon rijden waren wij eerder in het dorpje Tom Price, waar we benzine, water en boodschappen haalden. Ons avontuur in Karijini zat erop. De volgende halte is Exmouth. Tot hier hebben we al 1366km gereden.