Gestrand op het strand

Gestrand voor een strandvakantie in Coral Bay

Gestrand voor een strandvakantie in Coral Bay

Mijn verblijf in Coral Bay was iets te lang. Een week doorbrengen in een dorp, nee nederzetting van één straat is best wel een uitdaging. Gelukkig schijnt de zon. Ik heb het ‘uitgemaakt’ met mijn reisgenootje omdat het gewoon niet klikte en dus checkte ik me afgelopen zaterdag in in het hostel van Coral Bay. De reden dat ik hier nog steeds zit is omdat er niet elke dag bussen gaan. Ik had een duik gepland voor dinsdag, de eerste mogelijkheid, en dat betekent dat de volgende bus pas weer op vrijdag gaat. Maar het was het zeker waard. Wat een ontzettend gave ervaring!

Haaien in de nursery

Haaien in de nursery

Op zondag liep ik over het strand naar de reef shark nursery. Slechts een stukje lopen vanaf de baai van Coral Bay bereik je een tweede, kleinere baai. Het is beschermd gebied omdat hier in deze tijd van het jaar de haaien komen om hun baby’s te krijgen en ze rustig op te kunnen laten groeien. Als je erbij nadenkt is het best bizar dat je aan de rand van het ondiepe water staat, je voeten in het zand, terwijl 10 meter verder tientallen haaien zwemmen. De haaien hier waren niet zo groot, maar het is toch een mooi beest om te zien. Naast haaien zag je ook andere vissen en stingrays zwemmen.

Ik had al een paar keer gesnorkeld op het Ningaloo reef en dus was ik benieuwd hoeveel meer ik zou kunnen zien als ik ging duiken. Helaas waren er veel mensen die een opfriscursus moesten doen en daarom viel de eerste duik een beetje tegen. Het was voor mij heel fijn dat ik op de boot even mee kon kijken met de gezamenlijke instructies ‘hoe zet ik ook alweer mijn spullen in elkaar’. Dit punt is natuurlijk wel cruciaal. We waren met een oneven getal dus ik had geen buddy en mocht met de instructrice mee zwemmen.

Toen we allemaal in het water lagen moesten de opfrissers eerst wat oefeningen doen en ik koos ervoor om maar mee te gaan onder water. Het kan nooit kwaad om de dingen te herhalen. Na zo’n vijftien minuten was iedereen goed gekeurd en konden we op ontdekkingstocht. We hadden niet meer zoveel tijd en het koraal was niet spectaculair. Ik zag voornamelijk veel vissen die ik met snorkelen ook gezien had. Misschien lag het er ook wel een beetje aan dat ik het weer even spannend vond om onder water te zijn.

Tussen de twee duiken in stond me iets speciaals te wachten; zwemmen met mantaroggen. Met een vliegtuigje spotte het bedrijf waar ze zwommen en onze boot voer er snel naartoe. We maakten twee groepen die afwisselend het water ingingen en iedereen kon zo 3 keer zwemmen. Zodra je het water in gleed moest je snel zwemmen om de roggen bij te houden. Ineens kwamen twee prachtige beesten in ons zicht. Ze zwommen rustig vooruit en trokken zich niets van ons aan.

De tweede keer was er nog maar één rog in het water. Het was een rog die hier zijn woonplaats heeft en dus vaker gespot is. Vandaar ook dat we weten dat hij zo’n 3,7m lang was. En dat zwemt dan vlak onder je! Je ziet de flapperende vinnen waaien door het water. De rog beweegt zich heel elegant door het water en daarboven spetteren zeven mensen met hun benen ademend door een pijpje. Rond de rog liften wat vissen mee. Majestueus kan je wel zeggen!

Na de lunch gingen we naar de laatste duikplek. Dit zou een van de mooiste plekjes op het rif moeten zijn, dus ik verwachtte nogal wat. En terecht! We zwommen door een magische wereld van koraal. In het begin was het maar 3 meter diep en dus heb je echt het idee dat je het koraal bijna aanraakt. Het was een soort miniberglandschap met af en toe smalle straatjes waar we allemaal achter elkaar doorheen moesten manoeuvreren.

Er waren planten die rustig danste op het ritme van de stroming. Er waren blauwe harde koralen die als stekels naar boven  groeide. Er waren koralen van een paar meters in omtrek waar tientallen visjes zich in verschuilden. We zagen één koraal met kerstboomwormen. Deze wormen zien eruit als kleine plantjes die zich aan het koraal gehecht hebben. Ze hebben allerlei feestelijke, felle kleuren en zijn eigenlijk meer de versiering in het koraal.

Een stukje verder gaf de instructrice het signaal dat we om ons heen moesten kijken voor haaien. En jawel hoor, we hebben diverse grijze rifhaaien gespot. Één ervan was zelfs zwanger. Schijnbaar was dit een soort wasstraat voor vissen. In het koraal zitten dan visjes die andere vissen schoon eten. Vandaar dat hier zoveel haaien zaten.

Onze tocht door het koraallabyrint ging verder en we zagen gestreepte katvissen die allemaal met hun mond in het zand vast leken te zitten. Ze bewogen als een groep en gaven ons een kleine balletvoorstelling. Een andere highlight was een grote schelp die half open stond. De binnenkant was zo blauw dat hij net leek of hij met fluorescerende verf geschilderd was.

Na de veiligheidsstop moesten we weer dicht op het koraal zwemmen. Er was een nauwe passage waar je je mee moest laten nemen door de stroming. Op het begin leek het alsof de stroming alleen maar tegen me in ging. Ik kwam geen meter vooruit. Maar net toen ik de hoop op begon te geven kreeg ik kleine duwtjes in mijn rug. Snel flipperde ik vooruit door het gangetje. Ik had nog even de tijd om onder water te kijken want mijn lucht was bijna op. 45 minuten van pracht en praal. Zo’n bijzondere duik wil ik nog wel een keer doen.

Op het strand van Coral Bay

Op het strand van Coral Bay

Een pijlstaartrog in het ondiepe water

Een pijlstaartrog in het ondiepe water

2 thoughts on “Gestrand op het strand

Geef een reactie

