Cricket in je oor

Inmiddels ben ik alweer een dikke twee weken terug in Adelaide. Het geld raakt langzaam op, dus er is werk aan de winkel. Elke dag zit ik op internet om een baan te zoeken. Er is genoeg aanbod, maar ik wordt nergens voor uitgenodigd. Gelukkig vond ik wel tussendoor baantje; een paar dagen werken tijdens de cricket wedstrijden.

The Ashes is een serie wedstrijden die gespeeld wordt tussen Engeland en Australië. Ze zijn begonnen in Brisbane en zullen ook nog Perth, Melbourne en Sydney aandoen. Op elke plaats worden een testwedstrijd gespeeld, die meestal 5 dagen gaat duren.

En dus ga ik donderdagochtend naar de nieuwe Adelaide Oval die nog steeds half in de steigers staat. Je kent ze wel, de hotdogverkopers bij Amerikaanse wedstrijden. Ze hebben een soort stellage om zich heen zodat er een advertentie boven hun hoofd uitsteekt en dragen een grote heuptas van waaruit ze verkopen. Dat is dus mijn glansrol, alleen verkoop ik headsets. Als kersje op de taart krijg ik nog een fluorescerend geel T-shirt a la bouwvakker. Dan wel met een kraagje, want anders kom je de conservatieve ledengebieden niet in.

Mensen die een headset kopen krijgen een groen ding aan een keycord dat je aan je oor kunt hangen. Je kunt dan op twee kanalen luisteren naar verschillende commentaarzenders en als je even genoeg krijgt van de wedstrijd werkt het ook nog als een radio. Zie je het al voor je? Dat iedereen bij een voetbalwedstrijd zo’n ding aan zijn oor heeft hangen en rustig naar Jack van Gelder luistert.

Ik luister naar het commentaar maar begrijp er niets van. Op het veld staan een aantal witte mannetjes en eerlijk gezegd kan ik niet eens onderscheiden wie nou bij welk team hoort. Mensen komen om te kijken, te eten en te drinken. Het is een evenement voor de hele familie. Er lopen chique dames met hoeden, mensen met kinderwagens en mannen die zaken komen doen. Af en toe horen we een bescheiden oe of a en begint het publiek te klappen. Ik schakel maar weer naar de normale radio. Hé lekker de Red Hot Chili Peppers.

Daar sta ik dan, af en toe buiten, af en toe binnen. Je roept eens wat en loopt eens een rondje. Als het druk is, is het leuk. Lekker kletsen met de toeschouwers. Als het stil is kijk ik elke minuut op mijn horloge. Net als ik het op wil geven tikt een levensgrote hotdog op mijn schouders. Ach ja… ik heb ook headsets verkocht aan mannelijke cheerleaders met behaarde buiken.

One thought on “Cricket in je oor

Geef een reactie

