Christchurch, een nieuwe stad

Christchurch is nog volop aan het renoveren en opknappen na de aardbevingen van 2010 en 2011. Ook nu nog is er veel schade te zien in de stad. Het is best bizar om lege plekken te zien waar ooit gebouwen hebben gestaan. Sommige gebouwen staan ook nog wel, maar hebben duidelijk schade. Zo zie je gebouwen waaraan je kunt zien dat ze ook buren hadden en nu niet meer, of gebouwen waar de dikke, stalen draden uit het beton steken.
Het bekendste gebouw in Christchurch was altijd de kathedraal op Cathedral Square. Hij staat er nog met alle schade die aangericht is. I staar naar het opengebroken dak. Waar ik me voor kan stellen dat er glas-in-lood ramen moeten zijn, zitten nu de duiven. Er staat een lang hek omheen. Je kunt nog wel zien dat het een mooi gebouw was, maar je wordt vooral afgeleid door de schade.
Ik probeer me voor te stellen hoe de stad eruit heeft gezien net na de aardbevingen. Ik kan het me niet voorstellen. Ik zie nog steeds dat er veel schade is geweest, maar het is omringd door leven, kunst en mooie dingen. Christchurch is een hele nieuwe stad geworden. Er is een winkelcentrum dat gemaakt is van zeecontainers. Er zijn tijdelijke barretjes en winkels. Hier is werk aan de winkel. De stad staat nog in dranghekken en oranje pylonen, maar het wordt langzaam weer opgebouwd.
Als ik door de stad loop zie ik een hoop interessante dingen. Er is veel graffiti om de stad op de vrolijken, van hele muren tot details op een parkeergarage. Er is een tijdelijke kathedraal die gemaakt is van kartonnen buizen. Ik at een hamburger bij een funky uitziend restaurantje en nam een ijsje toe bij een stalletje in het RE:start container winkelcentrum.
Je hoeft niet eens veel geld kwijt te raken om leuke dingen te zien. Alleen al het lopen door de stad is inspirerend. De botanische tuin is gratis en het Canterbury museum vraagt alleen om een vrijwillige bijdrage. Christchurch voelt bijna Europees aan. Er hangt een goede sfeer en het geeft me een goede eerste indruk van Nieuw Zeeland.

2 thoughts on “Christchurch, een nieuwe stad

  1. Ha Andrea,
    Mooie foto’s! Door de kleuren ziet het er erg leuk uit. Een mooie manier om de stad op te vrolijken.
    Mama

  2. Super mooie foto’s, prachtig om te zien hoe het er nu uitziet.
    Heel anders als toen Tony en ik er waren!
    Als je terug bent, kunnen we misschien eens foto’s bekijken en vergelijken van elkaar!
    Veel plezier en geluk in Nieuw Zeeland!

Geef een reactie

