Op naar de top

Roy’s Peak is een van de vele dagwandelingen rond Wanaka. Deze tocht gaat echt om de bestemming, waar je een prachtig uitzicht over de meren en omringende bergen hebt. De weg omhoog is voornamelijk een Nieuw Zeelandse ervaring. Vooral in het begin mag je al je aandacht besteden aan het ontwijken van koeienvla en schapenpoep. Dit stuk gaat dan ook door het land van een boer.

Ontwijk de koeienvla

Ontwijk de koeienvla

Af en toe kom je een schaap of koe tegen. De hele route gaat omhoog en ondertussen komt een klein vogeltje met gele borst pijlsnel voorbij gevlogen en staan de koeien je aan te gapen. De meeste koeien renden ook meteen weg als ze me zagen. Die gaan probleemloos het grasveld door, terwijl ik me inmiddels al menig keer heb afgevraagd waar ik nu weer aan begonnen ben.

Uitzicht onderaan de wandeling

Uitzicht onderaan de wandeling

Deze wandeling is best zwaar. Als je de top wilt bereiken, dan snap ik dat je omhoog moet, maar deze wandeling gaat echt alleen maar omhoog. Er komt geen vlak stuk bij kijken. De enige rust die je krijgt is een stukje dat iets minder steil omhoog gaat. Ach ja, de zon scheen. Er waren zware windstoten voorspeld en af en toe voelde het dan ook alsof ik omhoog geblazen werd. Helaas had ik niet zoveel geluk, maar ik werd ook niet van de berg af geblazen.

Niet verkeerd dit uitzicht

Niet verkeerd dit uitzicht

Twee dagen geleden heeft Wanaka een hele hoop sneeuw gekregen. Hoe hoger ik kwam, hoe meer sneeuw er dus ook op het pad lag. Het begon met af en toe een stukje. Daarna werd het meer en liepen er twee platgetrapte sporen door de sneeuw heen. Op het hoogste stuk werd dit één pad dat op gegeven moment zo nauw was dat je amper beide voeten naast elkaar kon zetten. Bovenop lag ongeveer 30cm sneeuw.

Steeds meer sneeuw op het pad

Steeds meer sneeuw op het pad

Een pad door de sneeuw

Een pad door de sneeuw

Roy’s Peak is 1578m hoog en de hele wandeling kun je je eindpunt zien. Zo denk je dus de hele tijd dat je er bijna bent. Toen ik er echt bijna was, stopte het pad door de sneeuw ineens. Normaal gesproken gaat het dan aan de andere kant van de berg verder omhoog, maar daar had nog niemand gelopen! In plaats daarvan hadden alle mensen geprobeerd om direct het steile stuk omhoog te klimmen.

Het stuk waar mensen nu omhoog klimmen

Het stuk waar mensen nu omhoog klimmen

Roy's Peak in zicht

Roy’s Peak in zicht

Het officiële pad

Het officiële pad

 

Dit was toevallig ook het moment dat de wind weer sterk was. Ik probeerde een pad omhoog te vinden, maar alles was glad van de sneeuw en modder. Het was steil en de wind was vervelend. Op gegeven moment werd ik echt heel bang. Ik wist niet meer of wat ik wou doen nu dapper of dom was. Ik was al verschillende keren uitgegleden en mijn hart klopte in mijn keel. Ik besloot dat ik dom was en keerde om.

Niet gek hoor. Dat uitzicht van de top

Niet gek hoor. Dat uitzicht van de top

IMG_0145

Ik kon nog net de weg terug vinden en was blij toen ik weer op het platgetrapte pad was. Het officiële pad was een dikke laag sneeuw waar nog niemand gelopen had. Daar wilde ik dus ook niet aan beginnen. Ik zag de jongen voor me over de top klimmen op handen en voeten. Ik was zo dichtbij. Toch besloot ik om het maar niet te riskeren. Al die tijd heb ik omhoog gelopen en nu was het dalen ineens zo makkelijk (behalve dan voor de knieën).

IMG_0162IMG_0159

De hele tijd keek ik achterom naar de top. Hij leek verder en verder weg hoe meer ik daalde. Ik kon alleen maar denken aan hoe dichtbij ik was. Ik bleef me maar afvragen of ik toch verder had moeten gaan. De zon had inmiddels alweer veel sneeuw gesmolten en ik liep over het natte gras verder.

IMG_0141IMG_0150

Het was alsof ik aan een film begonnen was maar het einde nooit heb gezien. Je vindt het leuk terwijl je kijkt, maar blijft je altijd afvragen hoe het nu eindigt. Ik ben wel mooi omhoog gelopen, wat een prestatie op zich is, en het uitzicht vanaf de bijna top was ook wel mooi. Ik kreeg alleen de echte prijs niet. Ik kreeg maar ongeveer 220 van de 360 graden te zien. Ik blijf me dus maar afvragen hoe de andere 130 eruit zien.

IMG_0154

One thought on “Op naar de top

  1. Adembenemend mooie foto’s en wat een avonturen, mooi om vanuit hier een beetje mee te makenen straks als je weer thuis bent, de foto’s en verhalen van jou persoonlijk te horen! Kom je gewoon een nachtje logeren in ons mooie Swalmen en genieten van de kikkers, vele soorten vogels, reuzenslakken koeien, eekhoorns en natuurlijk niet te vergeten een mooie wandeling maken in het Groenewoud, langs de Swalm, met border collie Pimmetje!

Geef een reactie

