Ups en downs op de Milford Road

Een reisje naar Milford Sound is zo makkelijk nog niet. Op internet zag ik een goedkope cruise staan en die had ik dus ook maar meteen geboekt. Ik had alleen verder niet nagedacht over de details. Later kwam ik erachter dat de weg naar Milford Sound gesloten was toen het hard sneeuwde, er in de winter vaak kettingen nodig zijn, en volgens sommige websites zelfs altijd gecontroleerd wordt of je wel kettingen bij je hebt en of je weet hoe je ze moet aanbrengen.

Fiordland nationaal park in de mist

Fiordland nationaal park in de mist

Daarnaast had ik wat problemen met het boeken van accommodatie. Normaal gesproken is er een lodge die ook goedkope, gedeelde kamers heeft. Toen ik ze belde voor een boeking kwam ik er echter achter dat ze die goedkope kamers voor de winter sluiten. Mijn cruise was geboekt voor 3 juni en per 1 juni kon je alleen nog maar privékamers of een kampeerplek boeken. Geen van beide opties was perfect.

Mirror lakes. De bergen zaten ook in de mist, maar gelukkig was de reflectie wel mooi.

Mirror lakes. De bergen zaten ook in de mist, maar gelukkig was de reflectie wel mooi.

Paniek dus! Ik kon alleen maar denken aan alle dingen die mis konden gaan. Kon ik wel kettingen krijgen? Hoeveel ging dat dan weer kosten? Zou het warm genoeg zijn om in de auto te slapen? Of, zou ik wakker worden als een ijsklontje? Wat nou als ik echt kettingen zou moeten gebruiken? Hoeveel dekens zou ik mee moeten nemen? Waarom had ik eigenlijk een cruise in de ochtend geboekt? Wat als de wegen glad waren? Moest ik eigenlijk wel gaan?

Ik had eigenlijk nog steeds geen echte beslissingen gemaakt toen ik naar Te Anau, het dichtstbijzijnde dorp reed. Het weer was in ieder geval goed. Voor Milford Sound werd er alleen maar zon voorspeld. In Te Anau vroeg ik drie verschillende locals over de kettingen en allen zeiden dat het nu waarschijnlijk niet nodig was. Schijnbaar was het niet verplicht om kettingen bij je te hebben in de winter, maar alleen als het op de borden aan de Milford Road stond.

Wachten voor de Homer tunnel. Als er sneeuw op de weg ligt is vooral het gedeelte na de tunnel erg gevaarlijk.

Wachten voor de Homer tunnel. Als er sneeuw op de weg ligt is vooral het gedeelte na de tunnel erg gevaarlijk.

Na een wandelingetje door Te Anau was het dus tijd om een plan op te zeten. Milford Sound is namelijk niet alleen Milford Sound. De hele weg er naartoe gaat door een nationaal park en heeft dus vele attracties. Ik plande lange wandelingen, fotopauzes, korte wandelingen en zocht een plek om te kamperen in het park. Ik zou midden in het park kamperen, op de kampeerplaats die het dichtste bij Milford Sound lag: Lake Gunn.

Lake Gunn. Ik kan me ergere plekken bedenken om te overnachten!

Lake Gunn. Ik kan me ergere plekken bedenken om te overnachten!

In mijn hoofd was het echter nog steeds niet rustig. Zouden er wel andere mensen aan het kamperen zijn? Wat als ik niet op tijd in Milford Sound zou kunnen komen? Wat als er ineens sneeuw valt tijdens de nacht? Wat als ik het veel te koud zou hebben? Wat nu als mijn auto niet wil starten ’s ochtends? Moest ik wel gaan?

Frosty mornings

Ijskoude ochtenden

Ok, dat alles is misschien een beetje overdreven, maar ik voelde me maar een watje. Ik maakte me zorgen over alles. Toch ging ik op weg. Ik kon alles doen dat ik gepland had en kwam ruim op tijd op de camping. Dat was maar goed ook, want deze plek bleek heel populair te zijn, zelfs in de winter. Ik was dus niet de enige gek die in zijn auto ging slapen. Met al die anderen om je heen, voel je je toch meteen een stuk veiliger. Er kwamen zelfs nog mensen aan in het donker en die moesten omdraaien omdat het vol was.

Een kea, alpinipapegaai, speelt met een lap stof

Een kea, alpinipapegaai, speelt met een lap stof

Als ik zeg camping dan moet je je dat wel anders voorstellen dan in Europa. Ook hier heb je luxe campings, maar daar betaal je ook veel voor. Op de campings van het DOC, department of conservation, kun je voor een schappelijk prijsje kamperen. De faciliteiten verschillen per camping. Hier was een prachtig meer, waar je auto zo naast kon parkeren. Er zijn geen vaste plaatsen en er is geen stroom. Er is een soort dixie toilet en een picnicbank. Daarnaast was er een korf waar je vuur in kon maken en eventueel kon barbecueën.

Nog wat mist, om het allemaal wat spannender te maken

Nog wat mist, om het allemaal wat spannender te maken

Mijn auto bleek heel snel warm te worden ’s nachts. Ik had letterlijk alle dekens die ik kon vinden meegenomen, maar gebruikte nog niet de helft ervan. Ik kon zelfs het raampje op een kier zetten voor wat frisse lucht. Het werd rond half 6 donker en aangezien het buiten te koud werd ging ik in bed liggen met een filmpje op mijn laptop. Ik lag al in bed voordat Sesamstraat ook maar begonnen was.

The volgende dag kon ik dan ook weer vroeg op. De weg was bevroren en zag er wit uit. Wat je normaal gesproken in een half uurtje rijdt, deed ik nu in een uur. Op de eerste dag voelde ik mijn wielen schuiven op gegeven moment, dus ik reed maar voorzichtig. Na de Homer tunnel, met eenrichtingsverkeer, werd de weg alleen maar erger. Ik reed langs de bordjes ‘black ice’ en ‘careful’ door bochten waar je niet harder kon dan 25km/uur en kwam door de vallei en de bossen in Milford Sound.

De weg naar Milford Sound, vol bochten, met prachtig uitzicht

De weg naar Milford Sound, vol bochten, met prachtig uitzicht

Maar… ik kwam er op tijd! Ik kon met de cruise mee en had de rest van de middag nog om de rest van mijn geplande activiteiten te doen. Het was misschien wat moeilijker omdat het winter was, maar ik had twee prachtige dagen, heb mijn bedje in de auto getest, en alles kunnen doen dat ik wilde. Er was geen sneeuw. Ik werd niet wakker als een ijspegel. Ik had niet eens kettingen nodig. Milford Sound in de winter was een avontuur, maar ik zou het zo weer doen!

One thought on “Ups en downs op de Milford Road

  1. Wat een avonturen daar in dat mooie land! De winter natuur is daar, net als bij ons, zo heel anders dan de zomer landschappen, verfrissend om te zien, hoe het er ook kan zijn!
    Goed overwogen wat je allemaal te wachten kan staan, je daarop voorbereiden is geen luxe, maar houdt je juist alert, fit en gezond!

Geef een reactie

