Routeburn van de andere kant

Aangezien ik de ene kant van het Routeburn track gezien had, wilde ik nu ook wel de andere kant zien. Het is een beetje bizar dat je vanuit de Queenstown kant over minder dan 40km door de bergen loopt en je dan bijna in Milford Sound bent, terwijl je met de auto helemaal om moet rijden en ruim 200km bezig bent.

Ik begon deze wandeling vanuit The Divide, een parkeerplaats langs de Milford Road. Er stonden aardig wat auto’s en ik kwam ook een aantal mensen tegen tijdens de wandeling. Sommige waren dagjesmensen zoals ik en andere hadden de hele bepakking bij zich voor een driedaagse wandeling. De andere kant was best steil en dus was ik blij verrast dat deze kant heel gemakkelijk was. Het ging flink omhoog en waarschijnlijk lag het gewoon aan mijn lichtere rugzak, maar de tijd vloog.

Eerst liep ik weer door een bos dat veel leek op de andere kant van de wandeling. Een wandelpad leidde zigzaggend omhoog naar de Key summit. Voordat je daar komt is er een splitsing waar je kunt kiezen om verder omhoog naar de summit te aan, of naar beneden naar een meer te lopen. Aangezien ik genoeg tijd had, heb ik beide gedaan. De weg naar het meer daalt weer door het bos en komt uit bij een van de berghutten. Lake Howden is een groot meer dat er erg verleidelijk uitziet, maar zwemmen was me toch wat te koud.

Hoewel het mooi was, was de Key Summit toch wel de highlight van de wandeling. Bovenop hebben ze een natuurwandeling gemaakt en voordat je eraan begint kun je een foldertje meenemen met informatie. Ik had weer een schitterend uitzicht over de omringende bergen. Er waren ook wat vijvers die bevroren waren, maar de meeste sneeuw was alweer gesmolten.

Een stukje verder was een uitzichtpunt naar Lake Marian, een wandeling die ook nog wilde doen. Ik keek, maar zag helemaal geen meer. Een andere wandelaar begon ook te staren en uiteindelijk vond hij het meer in de schaduw van de berg. Het was een heerlijk zonnige dag en dus perfect voor een picknick op de bergtop.

Helaas heb ik niet de hele Routeburn wandeling kunnen doen, maar het grootste gedeelte heb ik via twee kortere wandelingen toch kunnen zien. Wat een schitterende omgeving! Ik wordt alleen maar benieuwder naar wat ik verder nog ga zien!

Geef een reactie

