druk, druk, druk

De eerste week van juli is alweer voorbij. De tijd vliegt. Ik ben nu een paar weken aan het werk voor skiresort Coronet Peak. Dit keer was ik aangenomen om echt zelf les te geven en hoewel mijn gasten tussen de 3 en 5 jaar oud zijn, was ik toch wel nerveus de eerste dagen. Inmiddels zit de routine er al in, zijn de schoolvakanties begonnen en draaien we op volle kracht. Rust is er niet meer bij.

7.45 – Mijn bus vertrekt. De rit de berg op duurt een klein half uurtje.
8.30 – We beginnen de dag met een kort gesprek en Karakia, een Maori term voor een soort van gebed. Dit doen we om de dag goed te beginnen en de kinderen te kunnen verwelkomen. Hierna moeten we alles voorbereiden in de crèche en op ons skiterrein.
9.00 – Onze gasten komen binnen druppelen. Er komen babies van 6 maanden tot 2 jaar, kinderen vanaf 2 jaar die niet skiën en dan onze skiërs. Nadat ze ingeschreven zijn door hun ouders worden ze meteen meegenomen voor het passen van schoenen en ski’s, ook dat hoort bij mijn taakomschrijving.
10.00 – Nu maar zorgen dat de kinderen opruimen, naar de wc gaan en aangekleed worden. Dit is een hele klus met zo’n 20 kinderen.
10.30 – Maar dan zijn we wel klaar om te gaan skiën. We leren de kinderen de absolute beginselen. Ze leren wennen aan hun skischoenen en de ski’s. We hebben een klein omheind terrein met een lopende band. De kinderen leren hier stoppen en hun snelheid te controleren. Daarna gaan ze in een groep met de oudere kinderen. Dit is vaak wel makkelijker gezegd dan gedaan
12.00 – Tijd om naar binnen te gaan voor een verhaaltje en daarna de lunch. Dit is waarschijnlijk mijn minst favoriete gedeelte van de dag. Het is vrij stressvol om alle kinderen rustig aan tafel te krijgen en te houden. Bovendien moeten wij allemaal onze lunchpauzes houden in deze tijd. Als het kan ga ik dus lekker even skiën.
13.15 – Nieuwe gasten voor de middag. We bieden naast dagprogramma’s namelijk ook ochtend- en middagprogramma’s aan.
13.30 – Weer opruimen, naar de wc en aankleden.
14.00 – Hopelijk zijn we dan om twee uur weer in de sneeuw.
16.00 – De kinderen worden binnen opgehaald. Alle handschoenen, ski’s, skischoenen, mutsen, jassen, sokken, luiers, brillen en noem het maar op moeten weer bij de goede kinderen terecht komen.
Tja, en dan blijft er een bende over om op te ruimen en wordt alles weer voorbereid voor de volgende dag.

Het werk ziet er iets anders uit dan ik verwacht had. Het is fijn dat we ons eigen terrein hebben en dus niet tussen alle grote mensen hoeven te skiën. Helaas gaan de kinderen zodra ze een beetje goed worden wel bij ons weg. Ook komt er veel meer bij kijken dan alleen skiën. Een groot gedeelte van de dag ben je bezig met spelen en het zorgen voor de kinderen. We hebben een officieel certificaat voor wat ze hier een early learning center noemen en daar komen ook allerlei regeltjes bij kijken. Het is net iets meer dan gewoon een skischool.

Ik werk in een klein team met zes anderen en tot nu toe is het echt heel erg leuk. Ik vind het heerlijk om met de kinderen op de sneeuw te staan, hoewel mijn stem wel wat rust kan gebruiken. Kinderen in deze leeftijd moeten vaak nog leren luisteren. Geen dag is hetzelfde. De ene dag worden er twee krijsende kinderen in mijn armen geplaatst, de volgende krijg ik een kind dat alleen Frans spreekt. Bonjour? Na mijn simpele woordjes krijg ik ineens een heel verhaal in het Frans terug.

Het ene kind lijkt nog niet de motoriek te hebben om te kunnen leren skiën en het andere lijkt op automatische piloot naar beneden te gaan en zichzelf te stoppen. Een tip of oefening die werkt voor het ene kind, werkt niet bij het andere. Je moet constant improviseren en je aanpassen op ieder kind. Dit houdt het in ieder geval interessant en creatief. Ik ben benieuwd wat we de komende weken gaan meemaken, want de aller drukste weken staan voor de boeg. Laat maar komen! De foto’s komen later.

One thought on “druk, druk, druk

  1. Laat je verassen de komende tijd! Veel plezier en een flinke portie geduld en energie!
    Groetjes van ons!

Geef een reactie

