Terugblik op Mt. Cook

De Hooker Valley walk is de populairste wandeling in het Aoraki/Mt. Cook national park. In dit geval blijkt het ook terecht te zijn. Ik keek mijn ogen uit! Omdat ik vanuit het dorp ben begonnen met lopen, was het eerste stuk een beetje saai. Na de eerste brug van de wandeling werd het ineens een stuk interessanter. Vanuit hier zie je het Mueller meer, en als je goed kijkt ook de Mueller gletsjer in de verte. Alles lag wel nog in de schaduw. Het was ook vrij koud, dus ik had een paar lagen fleece aan.

Het begin van een mooie wandeling

Het begin van een mooie wandeling

Na de tweede brug kwam de zon ineens achter de berg vandaan. Meteen voelde ik de warmte, een welkome verassing die ochtend. Ineens liep ik door de Hooker vallei. Aan beide kanten resen de bergen de lucht in. Op de toppen lag sneeuw, maar daaronder zag je een mix van groen en stenen. Recht voor me lag Mt. Cook, majestueus, de hoogste berg van Nieuw Zeeland. Ik weet niet hoe vaak ik hardop ‘wow’ gezegd heb tijdens het wandelen.

En dan kom je ineens aan het einde. Er is een groot gletsjermeer met ijsbergen! Ik keek niet eens meer naar het kleine stipje in de verte dat de Hooker gletsjer was. Die ijsbergen zijn fantastisch! Je ziet de druppels er vanaf vallen. Ze zijn allemaal aan het smelten. In het voorjaar moeten de ijsbergen dus nog indrukwekkender zijn. Ik kan niet goed beschrijven hoe ik dit ervaren heb, maar denk aan de dag voor Sinterklaas. Er waren ijsbergen in allerlei soorten en maten en je kon een stukje rond het meer lopen voor een ander perspectief.

Een uur lang heb ik bewonderend naar deze fantastische plek gekeken. Op de terugweg liep ik met een Italiaan via dezelfde route terug. Dat je weer hetzelfde ziet maakt in dit geval niets uit. Ik kon nog steeds niet geloven dat ik hier echt was.

Uitzicht richting Lake Pukaki vanuit het einde van de wandeling

Uitzicht richting Lake Pukaki vanuit het einde van de wandeling

2 thoughts on “Terugblik op Mt. Cook

Geef een reactie

