Van de sneeuw naar het water

Al weken was ik het aan het proberen, en al weken greep ik mis. Elke 10 dagen geeft de Shotover Jet twee tickets weg voor $1. Dit is nogal wat, want normaal gesproken betaal je in de winter $129. Dat zou dus ver boven budget zijn en ik had mijn zinnen gezet op dat goedkope ticket. En na ruim twee maanden in Queenstown behoor ik eindelijk tot de gelukkigen!

SHJT408211304737

Vandaag was het zover. Elke dag rijdt de bus naar het werk over de brug over de Shotover rivier. Soms zie je de jetboat over het water razen. De kloof, die gevormd is door gletsjerwater, is echt schitterend en ik kon niet wachten om hem van dichterbij te bekijken. Vroeger werd er hier veel goud uit de rivier gehaald, maar nu zijn de toeristen het goudmijntje. In 1970 begon de eerste boot hier te varen. Ze razen het water over met een systeem dat hetzelfde is als in de jetski.

Bij aankomst word ik in een grote zwarte regenjas gehesen, met daar overheen een reddingsvest. Ziet er erg charmant uit! Dit ging dan nog over mijn dikke trui en skijas heen! Voordat we de boot in gaan wordt er nog een fotootje genomen. Na de instructies aan boord wordt er ook eerst rond de kade gevaren zodat er nog wat meer foto’s gemaakt kunnen worden. En dan is het eindelijk tijd om de kloof te verkennen. Aangezien ik geen foto’s kon maken van de kloof, zijn hier een aantal foto’s van het bedrijf.

Het was alsof ik in een erg mooie achtbaan zat. De hele tijd dacht ik dat ik dat gevoel in mijn onderbuik zou krijgen, maar dat kwam maar niet. Ik kreeg wel een glimlach op mijn gezicht, die door de wind helemaal uitgedroogd werd. Het is wel mooi hoe de boot vaart. Hij heeft maar 10cm water nodig om overheen te razen. De ‘piloot’, zoals ze dat noemde, zorgde ervoor dat we vlak langs de rotsen en obstakels in het water af gingen. Daarbij kwamen nog een paar 360s waarbij ik af en toe dacht dat ik uit de boot gelanceerd zou worden. Je moest je schrap zetten, maar andere veiligheidsmaatregelen waren er niet.

Ik was wel blij dat ik het geluksticket had. Het was heel leuk en supermooi om te zien. De 7km waarover de boot gaat is ook alleen per jetboat te bezichtigen omdat alleen dit bedrijf de rechten heeft om hier te varen. Het is hier Queenstown, en daarom is alles ook op geld gericht. Cameras mogen niet aan boord, tenzij je een gopro op je hoofd hebt. Als je dus een leuk souvenir wilt, dan zul je moeten dokken. De fotoserie, 3 foto’s, start vanaf $39 en per extra ding komt er nog eens $20 bovenop. Dat mapje met foto’s wordt dan heel subtiel in je handen gedrukt wanneer je weggaat en de meeste mensen lopen er ook mee naar huis.

De 25 minuten op het water waren echt heel leuk. De wind die door je haren waait. De vraag of je muts nog wel op je hoofd zit. En natuurlijk weer een leuk stukje van Queenstown zien. Superleuk dat ik dit mocht doen.

One thought on “Van de sneeuw naar het water

  1. Heerlijk verhaal, avontuur en mooie foto’s, weer een indrukwekkende herinnering erbij!
    Groetjes vanuit een afwisselend zonnig, regenachtig, lekker warm, Swalmen!

Geef een reactie

