En de winnaar is…

Wat een zonnige, sociale, spannende, vermoeiende, veelbetekenende, leuke, enge en super drukke week in het geweest. Daar liep ik dan, richting het hotel in Queenstown waar we de uitslag zouden krijgen. Ik heb een super week gehad, een examenweek, maar een goede. Wat nou als ik me gewoon om zou draaien en mijn resultaten niet zou horen. Die konden toch alleen maar teleurstellend zijn na zo’n fantastische week.

Het was een week van ups en downs en ik vond het één van de spannendste dingen die ik ooit gedaan heb. Ik ben een slim meisje, heb een opleiding afgerond en besloot toen om te gaan reizen. In Thredbo begon ik met skiën en dat heb ik niet meer los gelaten. Maar wie ben ik om te denken dat ik nu nog skileraar kan worden? Skiën is heerlijk om te ontspannen, maar op het moment word ik er voornamelijk gespannen van.

Sinds ik heb besloten om er maar voor te gaan, mijn niveau 1, zit ik over mijn beslissing te twijfelen. Maandag startte de examenweek en kwam ik in een groep met ervaren skiërs. Ik gaf de hoop bijna op, maar mijn week werd echt fantastisch. Natuurlijk kon ik niet tippen aan het niveau van sommige anderen, maar er heerste echt een groepsgevoel en ik werd vooral aangemoedigd om dit te blijven doen.

De eerste drie dagen waren vooral gevuld met leren. We gingen door alle progressies heen, van de absolute beginner tot de geavanceerde sneeuwploegbochten. We hadden coaching sessies waarbij we constant rondjes maakte en bij elke ronde weer nieuwe kritiek kregen. Het voelde alsof er niets meer goed was aan je skiën en tegelijkertijd kreeg ik hele goede feedback waar ik iets mee kon. Op dag drie begon ik weer hoop te krijgen. Mijn trainer keek naar me met twinkelende ogen: “Eindelijk! Wie ben jij? Je hebt je kopje thee laten staan en bent lekker aggressief gaan skiën. Fantastisch!”

Diezelfde avond ging ik naar iemand uit mijn groep, die ook een bootfitter blijkt te zijn en dus alles over skischoenen weet. Ik ging weg met speciale naar mijn voet gevormde zooltjes en een hele steiger in mijn schoenen. Hij had zoveel dingen aangepast dat het weer echt als nieuw voelde. Ik voelde me goed. Na drie dagen in het zonnetje trainen had ik zoveel geleerd en zoveel lol gehad. Zelfs van het door de beginnerslessen heen gaan leerde ik ontzettend veel.

Op dag vier kwam het echte werk en daarbij ook de zenuwen. Mijn trainer moest me zelfs even herinneren om te lachen. Ik wist dat mijn skiën mijn zwaktepunt was en ik kon alleen maar hopen dat ik het zou halen. Dan ski je daar rondjes en hoor je op gegeven moment helemaal niets meer. Je hebt dan geen idee hoe je het doet. Zonder iets weg te geven van de resultaten werden we naar de beginnerspistes gebracht. Nu was het aan ons om de beste sneeuwploegbochten die we in ons hadden te maken. Het ziet er ontzettend stijf uit, maar ik voelde me er wel goed over. De volgende dag wachtte alleen het lesgeven nog. En dat deed ik met verve!

Tja… en nu de resultaten. In het hotel was de sfeer gespannen. Niemand wist of hij het gehaald had en iedereen had wel ergens z’n twijfels over. “Ik heb een mededeling voor de niveau één kandidaten…’ klonk er eindelijk door de ruimte. De spanning was te snijden. “Iedereen is geslaagd. Gefeliciteerd!” Hoofden werden omgedraaid en handen geschud. Wat een nieuws!

Uiteindelijk had ik een 6 voor mijn skiën, maar tot mijn grote verbazing was ik niet de enige. Ik weet dat mijn examinator me een klein kadootje heeft gegeven en waarschijnlijk is het mijn enthousiasme, de verbeteringen en het opvolgen van advies geweest dat me er doorheen heeft geholpen. Ze heeft gezien dat het wel goed komt. Voor het lesgeven had ik een 9 en daar was ik super blij mee! Dit is slechts het begin. Ik hoop dat ik nog een aantal baantjes in een skischool kan krijgen en dan echt kan gaan trainen. Mijn niveau één is de start van een nieuw avontuur!

Geef een reactie

