Kei leuk in Duntroon

Mijn roadtrip begon met een bezoek aan de Duntroon regio, met een stop af en toe bij mooie plekjes hiervoor. Duntroon heeft een route uitgestippeld die alles met stenen en fossielen te maken heeft. Dus werd ik archeoloog voor een dagje en ging op pad. Het dorp stelt niet zoveel voor, maar de Waitaki Valley, waar alle bezienswaardigheden zijn, is echt schitterend.

IMG_0724

Lang geleden was dit hele gebied zee en nu kun je dus op zoek naar de overblijfselen daarvan. Via een zandweg reed ik naar de Earthquakes, een gebied dat zo heet omdat ze vroeger dachten dat het gevormd was door aardbevingen. Nu weten ze dat dit de bodem van de zee was, en dat weten ze omdat er fossielen gevonden zijn van walvissen en dolfijnen. Het bijzondere aan dit plekje is dat er een fossiel ligt dat een hele verzameling botten van een walvis is. Normaal gesproken zou je er alleen maar fragmenten van vinden, maar deze walvis werd na zijn dood meteen bedekt met een dikke laag zand en is dus zo intact gebleven.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

De grootste attractie is de Elephant Rocks, tientallen limestone rotsen die over een weiland verspreid liggen. Hier is ook een gedeelte voor de film van Narnia gefilmd. Het was de locatie van Aslan’s kamp. Verderop ligt nog een filmlocatie, Anatini. Hier werd de scene gefilmd waar de witte heks voor leeuw Aslan boog. Ik snap meteen waarom ze deze locaties hebben gebruikt. Zo ver als je kan kijken is het landschap schitterend. De grote rotsen en geel/witte kliffen spreken ook echt tot de verbeelding. In Anatini ligt nog een fossiel, maar deze keer slechts fragmenten.

 

Ook heb ik twee Maori rotstekeningen bezocht. Ze lagen alletwee vlak langs de weg, dus dat is wel even anders dan sommige die ik in Australië gezien heb. Helaas is er niet heel veel meer van over, mede omdat men vroeger geprobeerd heeft om de tekeningen van de rots af te halen om in musea te stoppen en er veel gesneuveld zijn in dat proces. De tekeningen toonden schepen, waarschijnlijk van de Europeanen, en mensen.

Toen ik een beetje moe begon te worden ben ik naar de camping van Duntroon gegaan. Wat een grap! Er stonden twee oudere mensen die voor de camping gingen zorgen, maar zij waren er ook net een week. Er was een gebouwtje met lounge, keuken en douches dat er nogal oud uit zag. Daarnaast was een gebouwtje met wc’s, maar het dak lekte hier en daar geloof ik. De vrouw bood wel nog aan dat ik in de lounge mocht slapen als ik het te koud kreeg. Dat was niet nodig.

 

One thought on “Kei leuk in Duntroon

  1. ha Dre,

    Wat een maffe omgeving. Op de foto’s oogt het vlak met van de steile rotsen erin!
    Fijn om te lezen dat je een mooie trip hebt gehad daar.
    Hier is het bijna herfstvakantie, ook kei mooi ;)

    Marianne

Geef een reactie

