Aanpassen

Yeah! Ik heb de training overleefd en ben nu officieel een CEO voor G Adventures. Deze zomer ga ik reizigers rondleiden door Europa. De training in Italië is nu klaar. Na een week in Italië heb ik veel over het land geleerd. Er zijn wat aanpassingen nodig om hier te overleven.

Ik vind het nu namelijk bijna normaal dat we altijd na 7 uur eten. Meestal krijgen we het lekkerste eten voorgeschoteld en meestal te veel. We hebben bistecca di Florentina, ribollita, focaccia, pasta, prosciutto, wijn en natuurlijk veel ijs gehad. Vaak hadden we 4 of 5 gangen en dat wil je natuurlijk allemaal eten. Ik denk dat mijn maag nu verdubbeld is in grootte. Na al dat Italiaanse eten was het toch ook leuk om gisteren een keer naar de Chinees te gaan. De ober was echt een heel lieve man, maar ook deze Chinese Italiaan kneep zijn vingers samen, handpalmen omhoog en schudde zijn hand terwijl hij praatte. De halve groep heeft het al overgenomen!

In Rome steek je de straat over en zeg je een gebedje ook als je er niet in geloofd. Ze hebben hier ook wel stoplichten, maar dan staat er alsnog een politieman de boel te organiseren, fluitje en al. De mensen hier geloven volgens mij niet zo in licht. Voor voetgangers zijn er genoeg zebrapaden, maar die zijn gewoon voor de sier. Het maakt niet uit waar je oversteekt. Links kijken, rechts kijken. Dan hopen dat er een gaatje is in het verkeer. Zo niet, dan ga je en hoop je dat je het overleeft. De auto’s lijken nog eens extra gas te geven terwijl je loopt. Dan stoppen ze toch, maar net op tijd, als ze zien dat je echt aan het lopen bent. Een wonder dat ik nog leef!

Ik heb het verkeer ook vanuit de andere hoek gezien, de taxi. Het leek wel of de chauffeur tegen de andere auto’s aan het racen was. Hij reed op de lijn die twee rijbanen scheidt. Dan kon hij kijken welke baan het snelste ging. Hij piepte ook tussen de smalste gaatjes in het verkeer door. Ik zweer dat er soms drie auto’s op twee banen reden. Hij liet voetgangers wel oversteken, maar reed ze nog net niet over de hakken. Ook dit heb ik weer overleefd, maar ik snap nu dat mensen hier voor een kleine auto kiezen en waarom er zoveel auto’s met schade rondrijden.

Ook nu nog knort mijn buik. Elke dag weer zeggen we dat we minder willen eten ’s avonds. Vandaag doen we iets anders. Maar elke keer is dat iets anders toch weer zo ongelofelijk lekker dat we het allemaal opeten. Zo blijven we doorgaan totdat we zo vol zitten dat we de auto’s niet meer kunnen ontwijken. Het leven in Rome… ongelofelijk.

Geef een reactie

