Dus wat doe je nou eigenlijk?

Mijn eerste trip zit er alweer bijna op. We hebben nog twee plaatsen te gaan en dan vlieg ik zaterdag weer door naar Berlijn om het hele ritje opnieuw te doen met een nieuwe groep. Maar wat doe je dan eigenlijk als tourleider?

Kijken uit het raam in Berlijn

Kijken uit het raam in Berlijn

Eigenlijk ben ik gewoon verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de vakantie. Dat betekent dat ik deze afgelopen twee weken hard aan het werk ben geweest en nog niet zo heel veel vakantie gehad heb voor mezelf. Ik moet treinen en bussen regelen, wat vaak betekent dat je uren op het station staat te wachten. Ik moet hotels bellen om reserveringen te checken, restaurants uitkiezen, activiteiten organiseren en adviseren en ben altijd bereikbaar.

Op food tour met een van de gasten. Poolse lekkernijen proberen

Op food tour met een van de gasten. Poolse lekkernijen proberen

In elke stad moet ik een oriëntatiewandeling doen met de groep. Alleen in Wenen en Warschau had ik een officiële gids. Dat is maar goed ook, want in Warschau was ik echt nog nooit geweest. Ik ben de hele tijd de balans aan het vinden tussen de waarheid en de waarheid net iets verdraaien. Ik krijg de hele tijd vragen: ‘Hoe lang doe je dit al?’, ‘Vind je Warschau een leuke stad?’, ‘Wat voor rare dingen heb je allemaal meegemaakt?’. Tot nu toe gaat het aardig.

Op zoek naar een restaurant kom je nog eens wat tegen

Op zoek naar een restaurant kom je nog eens wat tegen

Nu zit ik in het Tsjechische plaatsje Cesky Krumlov, waar ik dus ook nog nooit eerder was geweest. Toen ik iedereen in het hotel op de goede kamer had zitten ging ik snel een rondje door de stad rennen. Ik moest hier op gevoel de oriëntatie doen. Ik had me natuurlijk wel goed voorbereid, maar op een kaart ziet een stad er toch heel anders uit. Maar goed ook dat ik even een rondje gedaan had, want de brouwerij en het klooster stonden in de steigers.

Cesky Krumlov, Helaas was de tweede dag bewolkt

Cesky Krumlov, Helaas was de tweede dag bewolkt

Volgens mij heeft iedereen het wel naar zijn zin en dat is het voornaamste. Of mensen doorhebben dat dit de eerste keer is dat ik deze trip en sommige plaatsen doe, weet ik niet. Het zal wel blijken uit de evaluaties. Ik heb af en toe ook nog leuke dingen voor mezelf of met de gasten gedaan, maar ben ook een lijstje aan het opbouwen in mijn hoofd met alle dingen die ik graag wil doen. Daar zal ik de komende weken toch wel genoeg tijd voor krijgen, als de routine er een beetje in zit.

Nieuw eten proberen in Polen

Nieuw eten proberen in Polen

Op de markt in Praag was een evenement bezig

Op de markt in Praag was een evenement bezig

 

Geef een reactie

