Op naar de zon!

Ik weet het, ik heb deze winter niet veel van me laten horen. En nu laat ik weten dat ik 3 weken onbereikbaar ben. Morgen vertrek ik naar Cuba voor een nieuw avontuur. Ik laat het grootste deel van mijn spullen hier in Whistler achter, want ik kom gewoon weer terug voor de zomer. Inmiddels zit ik echter alweer zo lang hier dat het ritme wel weer eens verbroken mag worden.

Via Toronto vlieg ik naar Varadero, een plaatsje vol all inclusive hotels. Voor mij wordt het niet drie weken bakken op het strand want na een dagje rusten ga ik het echte Cuba verkennen. In drie weken reis ik van west naar oost, van Vinales totaan Baracoa. Voor de eerste week zijn de accommodaties geboekt, maar daarna is het nog allemaal open.

Cuba gaat wel even anders zijn dan de laatste reizen die ik gemaakt heb. Ik ga eindelijk weer eens naar een plek waar ik de taal niet spreek. Ik ben de afgelopen weken wel op een korte cursus Spaans geweest en ben flink actief op de Duolingo, maar Cuba wordt als het ware het eerste proefwerk. Ik ben benieuwd hoeveel ik kan verstaan en lezen.

Daarnaast is Cuba nogal verschillend van alle andere plekken waar ik ooit geweest ben. Het ligt in het Caribisch gebied, het is communistisch, er zijn twee valutas en hostels kennen ze niet en internet is schaars en duur. Dit vraagt om een andere manier van reizen. Ik vertrouw grotendeels op de goedheid van de mensen en dat is toch wel verfrissend.

Als ik hier in Canada even snel iets moet weten, komt al snel mijn telefoon uit mijn zak en google ik het even, van bustijden totaan een stadskaart. Ja in Cuba kan dat dus niet. Je wordt hier gedwongen om met andere mensen te praten of om advies of de richting te vragen. Ik verwacht een soort Netflix en Facebook detox. Ik vind het eigenlijk wel heel fijn om eens ouderwets te reizen.

In plaats van hostels hebben ze in Cuba casas particulares, een soort van B&B systeem. Iedereen mag in principe zo’n casa beginnen, maar het wordt allemaal streng gecontroleerd door de overheid. Omdat de overheid zoveel controle over het toerisme heeft, schijnt het dus wel een veilig land te zijn. Mensen zijn te bang om hun vergunningen te verliezen. De eerste drie casas zijn geboekt en ik hoop dus dat die mensen weer connecties hebben met casas in andere steden en dat ze kunnen vertellen wat je moet zien en hoe je op plekken kunt komen.

Een voordeel van het niet of nauwelijks hebben van internet is dat ik me ook geen zorgen kan maken over dingen die hier in Whistler gebeuren. Morgen trek ik uit de accommodatie die ze voor werknemers van de berg regelen en er is maar een kleine kans dat ik hier ook weer terug kan komen. De afgelopen twee weken heb ik me dus ontzettend druk gemaakt over waar ik nou toch moet wonen wanneer ik terug kom. Ik word er helemaal gek van! Je reageert op advertenties maar hoort er vaak helemaal niets van terug. Tijd voor een besluit.

Nadat ik terug ben uit Cuba ga ik lekker nog even door met reizen. Ik heb dan nog drie weken totdat mijn nieuwe baan begint en in plaats van me hier weer druk zitten te maken, ga ik richting Banff, Jasper en Lake Louise in de Rocky Mountains. Ik weet nu dus dat ik waarschijnlijk in een hostel woon als ik weer begin met werken, maar dat heb ik dan maar geaccepteerd. Vanuit daar ga ik dan wel weer op zoek naar een kamer. Ik weet nu in ieder geval waar ik aan toe ben. Ik heb lekker 5 weken vakantie voor de boeg! Dus voor nu: hasta luego! Je hoort het wel als ik weer in de digitale wereld ben.

Nog een paar foto’s van de winter en dan ga ik lekker de zomer in!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

One thought on “Op naar de zon!

  1. Veel geluk onderweg, mooie mensen om je heen en mooie momenten voor jezelf! Denken aan je, groetjes van Leo en Marjan

Geef een reactie

