Gewoon doen

Het was alweer drie jaar geleden dat ik voor het laatst gedoken heb. Hoog tijd dus om weer in het water te springen. De dag voordat ik ging duiken informeerde ik bij het duikcentrum in Playa Larga naar de mogelijkheden. Tja, ik had het ook kunnen weten: alles is mogelijk in Cuba!

De volgende ochtend kwam een oude blauw-witte minibus naar de casa particular waar ik verbleef. Ik hoopte erg dat de duikspullen er beter uit zouden zien dan de bus. Die spullen kreeg ik bij het duikcentrum in een groot pakket. We hebben niets gepast van te voren. Het werd meteen in een grote gele schoolbus geladen.

DSCN4109

Alle duiklocaties in de Varkensbaai zijn vanaf de kust te bereiken. Je hebt dus geen boot nodig en dat maakt het allemaal een stuk goedkoper. Ik had nog nooit gedoken vanaf de kust, dus dit was ook een nieuwe ervaring. Er werden drie groepen gemaakt; gevorderden, gecertificeerde duikers of duikers met meer ervaring, en de nieuwelingen die op proefduik gingen. Ik was blij met de indeling want ik kon in de middelste groep mee waar we ook een opfriscursus deden. De duikinstructeur ging snel door alle procedures en gebaren heen. Daarna liet hij supersnel zien hoe je alles ook alweer in elkaar zet. Het ging zo snel dat ik blij was dat hij het voorbeeld op mijn spullen deed. Ik was er klaar voor.

De eerste duik ging niet zo diep en daar was ik wel blij mee. Ik kon lekker wennen aan het onderwater zijn. Ik merkte meteen dat het mondstuk van mijn spullen betere dagen gezien had. Normaal gesproken bijt je erin om het op zijn plek te houden. Bij mij hing er aan de rechterkant nog een heel los stukje om in te bijten, maar aan de linkerkant zat helemaal niets meer. Elke keer als ik wou checken of mijn duikmaatje nog wel naast me zwom floepte dat ding uit mijn mond. Ik leerde dus snel om het vast te houden als ik mijn hoofd bewoog. De spullen waren dus niet echt super, maar de instructeur wist wel waar hij mee bezig was.

Op de tweede locatie konden we kiezen tussen een duik in een grot of gewoon in de zee. Normaal moet je een gevorderdencertificaat hebben voor een grot, maar dat hoefde hier allemaal niet. Toch heb ik het bij de zee gehouden. Op gegeven moment keek ik op mijn dieptemeter. We zaten op 22m! Met mijn Padi certificaat mag ik officieel tot 18m duiken. Alles kan in Cuba. De leider van deze duik bracht ook vissenvoer mee. Het was een mooi plaatje om alle vissen te zien, maar of het nou zo ecologisch verantwoord is?

De Varkensbaai is één van de betere duiklocaties in Cuba maar de meeste mensen waren een beetje teleurgesteld. Veel van het koraal was dood en had geen kleur meer en er waren slechts een aantal vissen. In onze tweede duik zagen we wel een leeuw-vis die in een hoekje verscholen zat. Voor mij was het gewoon weer lekker om onder water te zijn. Ook zagen we een gezonken boot. Hij was niet groot, maar ik had nog nooit zoiets gezien. Er waren allemaal koralen op gaan groeien en ik snap nu eindelijk waarom mensen gaan wrak-duiken.

De hele dag voelde een beetje ongeorganiseerd. Ik weet niet precies hoe lang we onder water waren of hoelang er tussen onze duiken zat. Voor de veiligheid is dit toch behoorlijk belangrijk. Ik vertrouwde dus blind op de Cubaanse duikinstructeurs. Alles was mogelijk, met of zonder certificering. Duiken in Cuba is echt gewoon in het diepe springen. Ik was behoorlijk zenuwachtig, maar ik ben blij dat ik gesprongen ben.

 

2 thoughts on “Gewoon doen

  1. Hey Dre,

    Leuk om weer eens een avontuur van je te lezen! Wat een mooie foto’s ook.

    Groetjes,
    Marianne

  2. Weer een mooi avontuur, soms op het randje, vertrouwd op je gevoel, wat gelukkig goed ontwikkeld is, de laatste jaren. Super mooie foto’s van onze wonderbaarlijke onderwaterwereld!
    Veel geluk, een warm geurend kaarsje en vooral genieten, wensen we je, vanuit een momenteel
    regenachtig, maar super mooi Cadzand! Leo en Marjan

Geef een reactie

