Alle kanten van de jungle

We hadden pech, maar eigenlijk ook ontzettend veel geluk. Het weer was niet echt goed. Er hingen dikke wolken in de lucht toen we naar het meer reden. Bij het meer kwamen er allemaal busjes bij elkaar en vormden we een grote groep. Onze gids Check bracht ons naar de boot. Het was een uur varen naar onze accommodatie. Het was dan ook een enorm meer. Uit het water rezen gigantische blokken met gele steen, begroeid met jungle. Het was wel jammer dat we geen strakblauwe hemel hadden. Dat zou het plaatje compleet maken. Ik zat aan de zijkant van de boot en die ging zo hard dat ik regelmatig een klets water over me heen kreeg.

dscn5179

Onze huisjes lagen hemelsbreed eigenlijk niet zo ver van het hostel, maar je kon er alleen op de lange manier komen. Alles lag er op het water, gebouwd op grote boomstammen en was bereikbaar via kleine bruggetjes. Er was ook een grote overdekte ruimte waar gegeten kon worden. Ik vond een hutje met de Nederlandse Ellis en ging daarna even zwemmen. Het water was warm, maar toch verfrissend. Na het lunchen gingen we op pad in de jungle.

Op een klein stukje varen lag de Nam Ta Lu grot. We moesten een uur lopen over een redelijk vlak, maar modderig terrein. Een paar keer staken we een rivier over, dus nat werden je voeten toch wel. Het maakte dus eigenlijk niets uit hoeveel je door de modder liep. Hoewel er veel mensen over het pad lopen was het vaak toch smal omdat de jungle dichtbij kwam en moest je bukken voor lianen en tussen de bamboe slalommen.

dscn5220

Vlak voor de grot konden we onze spullen achterlaten. De grot zou namelijk erg nat zijn. Gewapend met hoofdlampjes gingen we verder. Ik was verteld dat de grot vrij groot was, maar groot is duidelijk voor alle mensen een ander begrip. Hoewel het vaak wel hoog was, was het soms toch aardig smal en moesten we ook over stenen omhoog klimmen. Er liep water door de grot en op kleine stukjes moest je zelfs zwemmen. Als het regent kun je de grot niet in, want dan kan het water heel snel stijgen. We probeerden er dan ook snel doorheen te komen omdat de wolken er dreigend uitzagen.

En dit was dan het geluk bij de pech. Het regende nog niet, dus we zijn allemaal weer heelhuids de grot uit gekomen. Ik ben wel blij dat ik het gedaan heb, maar mijn keel kneep zich aardig dicht daar beneden. Het stonk er ook ontzettend want er waren heel veel vleermuizen. Om terug te komen bij onze spullen, en uiteindelijk de boot, moesten we nu toch een heel stuk langer door de jungle lopen.

dscn5243

Bij onze hutjes konden we nog net even droge kleren aandoen voordat we op avondsafari gingen. Dat stelde helaas echt niets voor. Er lag een boot voor ons die twee keer stopte en dus stopten wij ook. We zagen makaken en hornbill vogels. Daarna voeren we doelloos over het water. De gids probeerde niet eens iets te vinden. Hij zat een beetje achterin naar zijn nagels te kijken. Ik vond sowieso dat we maar weinig zagen vergeleken met andere jungle ervaringen. Ik zag zelfs niet zoveel insecten. Het eten die avond was wel super. Er stond van alles, maar de massaman curry was echt top. De avond duurde wel nog lang. Uiteindelijk ben ik vrij vroeg naar bed gegaan.

’s Ochtends werd ik wakker van het getik van de regen. Het hield maar niet op. We zouden om half 7 opstaan, maar niemand had ons wakker gemaakt, dus Ellis en ik gingen er vanuit dat de ochtendsafari niet door zou gaan. Om 5 over 7 maakte ik de deur open om naar de wc te gaan. “Are you coming?” hoorden we vanaf de boot. Huh? We gingen dus wel varen. We waren niet de enigen die last minute aan kwamen rennen. Het was echt alleen een rondje varen. Die dieren waren natuurlijk niet opgestaan in die heftige regen.

dscn5284

Na het ontbijt begon het nog eens extra hard te regenen, maar we moesten toch gaan. Gelukkig zat ik in het midden van de boot. Mensen om me heen zaten verstopt onder regenjassen en stukken plastic. Nou. Dit zou een leuke hike worden. Bij de plek van de wandeling aangekomen bleken er ook maar negen mensen geïnteresseerd om te gaan in deze regen. Over small planken en steigertjes liepen we de stromende regen en de jungle in. Het had wel iets.

We klommen een behoorlijk stuk omhoog over een pad waar het water naar beneden stroomde. Het tempo zat er goed in en dus stopten we ook af en toe om van het uitzicht te genieten. En dan bedoel ik, om even naar de wolken te staren en te bedenken wat het uitzicht had kunnen zijn, terwijl je onder een echte regenwoud douche staat. Binnen een paar minuten was ik al kleddernat. Al mijn kleren plakten tegen mijn lichaam. Maar door het lopen hielden we ons wel warm.

dscn5300

Eenmaal boven kwamen we weer bij een grot. Deze was een stuk groter. Het zag er best mooi uit, maar het was super glad bij de ingang. We gingen niet heel ver de grot in, eigenlijk alleen het hoekje om. Net genoeg om in het pikkedonker te staan. Even deden we ook allemaal onze zaklamp uit en daarna hadden we dus goed nachtzicht op alle vleermuizen. We waren op zoek naar beestjes. Er zit namelijk standaard een grote slang in de grot, maar vandaag was die nergens te bekennen. Die is met al die regen natuurlijk ook dieper zijn hol in gekropen en zit aan de warme chocomel. We zagen wel een hoop spinnen.

dscn5307

De weg naar beneden ging in een supertempo. Bij de aanlegplaats voor de boot zat de rest van de groep kou te lijden. Gelukkig voor ons allemaal was de lunch klaar. Die nasi ging er goed in! Pas daarna kregen wij het ook koud. Drogen zouden we niet totdat we weer in het hostel waren. We moesten eerst nog met de boot en nog in de auto. Het werd een oncomfortabele rit, maar die warme douche in het hostel was dan ook extra lekker!

Geef een reactie

