“Schipbreuk”

Het was een beetje jammer dat mijn 4 islands tour mijn laatste tour was. Het was namelijk voor mij de minst indrukwekkende. Ik had gekozen om per longtailboot te gaan, aangezien dat goedkoper was. Ik werd als eerste opgehaald en vervolgens reden we het halve eiland over om mensen op te halen. Toen er echt niemand meer in de auto paste, reden we door naar old town. Onze boot lag verstopt achter een grote boot en mensen begonnen al met folders met plaatjes van longtailboten te zwaaien. We werden gerustgesteld dat we echt niet met de grote boot gingen en uiteindelijk voeren we weg met 21 mensen en lieten we de lange pier achter ons.

img_5111

Het was een uurtje varen naar het eerste eiland. Er lagen al 20 boten op een rijtje naast de kust. Wij sloten dus maar gewoon ergens aan. Het leek niet het mooiste plekje rond het eiland te zijn. In mijn snorkelspullen sprong ik in het water. Wat een teleurstelling. Ik zag grijs en zandkleurig koraal met hier en daar een visje. Je zwom gewoon maar wat rond. Als dit je eerste snorkelervaring is kan ik me voorstellen dat je er niets aan vindt. Op Koh Rok kon je ook echt op zoek naar allerlei plekjes en dan kwam de ontdekkingsreiziger in je naar boven. Hier kwam helemaal niks naar boven, dus klom ik al snel weer in de boot. Ook de tweede plek viel tegen. Het was er minder druk en er zaten iets meer vissen, maar het leek nog steeds maar een opvulling van tijd. Als je kunt snorkelen op twee plekken dan kun je er een 4 island tour van maken en dat klinkt toch veel beter dan een 2 island tour.

Uiteindelijk ging de tour voornamelijk om de Emerald cave. Hier zwem je door een opening in de rotsen naar een idyllisch strand. Zo had ik me dat voorgesteld. Ik had natuurlijk kunnen weten dat die grote opening een levensgevaarlijke grot met golven was. We moesten allemaal een zwemvest aan en de gids had een hoofdlamp op. Ok… De zee was aardig wild en de golven sloegen op de rotsen. Zwemmen werd alleen maar moeilijker met zo’n zwemvest, maar als je hoofd dan op een rots slaat en je raakt bewusteloos, dan blijf je tenminste drijven. Echt. Zo voelde het. Bij de ingang van de grot zwom een man om je te vertellen snel de grot in te zwemmen. Je moest het zo’n beetje timen met de golven. Er gingen ongeveer 50 man tegelijk naar binnen. Het was pikdonker en als je dan af en toe een straaltje licht van een zaklamp zag, zag je hoe laag de stalactieten hingen en hoe riskant dit eigenlijk was. Maar onze gids nam zelfs een meisje mee dat niet kon zwemmen.

Ik voelde me alsof we schipbreuk hadden geleden. Daar zwom je dan in een wilde zee, waardoor je vrij weinig controle had. Het was donker en je hoort de golven op de rotsen slaan en het geschreeuw van mensen. Omdat je niet ziet waar iedereen is krijg je regelmatig een schop of verkoop je iemand anders er een. En dan zie je eindelijk het lichtpuntje aan het einde van de tunnel. Ik voelde me hier meer Leonardi di Caprio dan in Maya Bay. Hier was het niet zo druk. Hier kon je met de boot niet komen. Dit was echt een verscholen paradijsje. Het strand was omringd door hoge kliffen die bedekt waren met groen en lianen. Je zag alleen maar rotsen om je heen en dan het wilde water dat uit de grot kwam en kleine golven maakte die naar het strand rolden. Even kon ik genieten. Helaas was er ook maar één weg terug. De hele meute zwom weer door de grot, gillend en giechelend, met iets van nervositeit. Toen was het toch wel prettig om weer in de boot te klimmen.

We hadden nog één eiland te gaan en dat was het grootste van allemaal. Hier was een lang strand met een aantal resorts eraan. We kregen lunch op de pier waar we aanlegden en konden daarna nog even van het eiland genieten. Om half drie ging de boot weer richting Koh Lanta, onder luid gebrom van de motor. Na een douche ging ik weer naar het kleine avondmarktje in Saladan. Er staat een familie die buffet serveert. Voor 50 baht koop je een bordje dat je dan zelf mag vullen. Je kunt er ook nog extra satéstokjes met vlees bij kopen. Je kunt er dus goedkoop eten. Ze hebben een aantal tafeltjes en stoeltjes neergezet en ik heb er regelmatig een praatje gemaakt met andere toeristen. Een veel betere optie dan een restaurant!

 

Geef een reactie

