Een beetje beweging in Chiang Rai

Ik wist niet helemaal wat ik nou moest met mijn volle dag in Chiang Rai. Moest ik een georganiseerde dagtrip doen? Of toch gewoon zelf op pad? In een dagtrip zie je natuurlijk veel meer, maar een aantal stops wilde ik helemaal niet en dus besloot ik een fiets te huren en eens flink te gaan fietsen. Ik was naar Chiang Rai gekomen om de witte tempel te zien, dus dat moest dan ook mijn eerste bestemming worden. Na 15km fietsen over drukke en minder drukke wegen, was er ineens een omleiding. Ze hadden daarbij totaal niet aan fietsers gedacht, want ik kwam uit bij de drukke doorgaande weg die van en naar Chiang Rai leidt, waar auto’s veel te hard rijden, de rijrichtingen gescheiden zijn als een snelweg en waar ik absoluut niet wilde fietsen. Gelukkig hoefde ik er maar een klein stukje over, maar ik moest wel twee keer de weg oversteken om bij de tempel te komen.

 

img_7792

En daar is ze, de witte tempel, en busladingen toeristen

En daar stond hij dan, de witte tempel. De tempel is nogal onorthodox. Hij is gecreëerd, of wordt gecreëerd want hij is nog steeds niet af, door een Thaise kunstenaar. Deze laat zijn eigen visie op het Boeddhisme zien. Dit betekent niet dat het geen tempel is. Je moet nog steeds je schoenen uit doen als je naar binnen gaat en je dient je respectvol te kleden. De tempel is wel meer toeristenattractie dan heiligdom. Met busladingen worden mensen afgezet om een kijkje te nemen.

 

Hoewel in de brochure nog staat dat de artiest absoluut geen geld wil vragen en de tempel voor iedereen toegankelijk moet zijn, moet ik toch 50 baht neerleggen om binnen te kunnen. Ik denk dat zelfs een Boeddhist van het pad om al het aardse los te laten af kan wijken als er maar genoeg mensen 50 baht willen betalen. Wellicht wordt al het geld gebruikt om het personeel te betalen. Net als in het Vaticaan, wordt ook hier geroepen “doorlopen, doorlopen”. De tempel is omringd met water vol vissen. Voordat je de tempel binnen komt, moet je eerst over een brug waaronder allemaal handen omhoog grijpen. Ook zie je allerlei rare schedels en hoofden in de decoratie. Hier en daar zijn wat muntjes in het kunstwerk gegooid.

img_7805

Net als in een traditionele tempel zijn er draken langs het pad naar de ingang. Maar deze zijn kleurloos. De hele tempel is wit van buiten en versierd met spiegeltjes waardoor het ook wel een sprookjeskasteel lijkt. Ik ben er alleen nog niet uit of het het huis van de boze heks uit Hans en Grietje, of toch Assepoesters droompaleis is. De bedoeling van de kunstenaar is mensen te laten voelen wat Boeddhisme is. Je begint dus met dit onaangename gedeelte en terwijl je door de tempel loopt kom je langzaam tot rust en ervaar je een soort van Nirvana. Binnenin is het dan ook een stuk rustiger, hoewel op het eerste gezicht ook minder interessant. Dan zie ik ineens batman, Neo van de Matrix, Kungfu Panda en Sailormoon tussen de Boeddhistische tekeningen. Zo blijft het bizar. Ik loop een beetje verward de tempel uit en kijk nog even rond in de rest van het complex. Er hangen allemaal hartjes die door mensen gekocht zijn. Ik denk dat ze geluk moeten brengen.

Het is nu nog eens 6,5km fietsen om tot aan Singha park te komen. Dit park is ontworpen als recreatieplaats door het Singha biermerk. Het is een aparte plek, maar ze hebben een mooi fietspad aangelegd, waar je op helemaal niemand anders hoeft te letten. Het fietst dus heerlijk, hoewel het af en toe goed omhoog gaat. Ik denk dat ik nog eens 4 á 5km gemaakt heb in het park. Ik reed tussen thee- en bloemenvelden. Verder zou je nog naar een kinderboerderij kunnen en is er een miniboerderij. Daar heb ik verder geen aandacht aan besteed, maar ik stopte wel voor een veel te dure lunch. Via een shopping mall fietste ik weer terug en maakte zo nog eens 15km. Ik vind het heerlijk om te fietsen, maar de Thaise fiets is gewoon niet gemaakt voor Westerlingen. Een veel te klein frame en laag en vooral oncomfortabel zadel zorgen ervoor dat ik regelmatig even vloek. Ik ben wel blij dat ik gegaan ben, want het was een heerlijk actief dagje.

One thought on “Een beetje beweging in Chiang Rai

  1. Prachtige foto’s weer, boeiend verhaal van jou en heerlijk meegenoten van je fietsavontuur. Voelt alsof je er even bij bent. Dankjewel! Liefs van ons, veel geluk, wijsheid en genieten voor onderweg en tot de volgende keer!

Geef een reactie

